האם היתרונות המיוחסים למשקאות אלכוהוליים מוגזמים?

האם היתרונות המיוחסים למשקאות אלכוהוליים מוגזמים?

alcohol_health

 

הדעה הרווחת כ שתייה מתונה של משקאות אלכוהוליים מועילה לבריאות היא מוטעית ביסודה. כך על פי מחקר שהתפרסם ב-10 בפברואר 2015 בכתב העת BMJ.

החוקרים השוו נתונים שנתקבלו מראיונות שנערכו במסגרת סקר הבריאות השנתי באנגליה, לבין הנתונים הלאומיים על מקרי המוות במדינה. הנתונים כללו הרגלי שתייה ומצב בריאותי של של 53,000 איש בני 50 ומעלה.

בהשוואה לאנשים שלא שתו כלל, נמצא יתרון בריאותי מזערי בשתייה מתונה של אלכוהול  בגברים בגילאים 50-64 שדיווחו על שתייה ממוצעת של 12-14 משקאות בשבוע,  ובנשים בנות 65 ומעלה שדיווחו על שתייה ממוצעת של 10 משקאות בשבוע. יתרונות אלו נעלמו כאשר שוקללו הגדרות נוספות כמו מגוון רחב של השפעות אישיות וחברתיות.

תוצאות המחקר מראות כי לצריכה מתונה של אלכוהול אין כל השפעה, או השפעה מזערית בלבד, על הבריאות וגורמי התמותה בגברים ובנשים כאחד.

מחקרים בעבר מצאו כי צריכה מתונה של אלכוהול עשויה להעניק מידה מסוימת של הגנה מפני מחלות ומוות בטרם עת – תוחלת החיים של אנשים שצרכו פחות משני משקאות ליום הייתה ארוכה יותר בהשוואה לאלו שלא שתו כלל ולאלו ששתו יותר.

לדברי מחבר המחקר, מחקרים אלו היו פגומים ביסודם משום שהקבוצות שלא שתו כלל כללו גם אנשים ששתו בעבר. אנשים אלו הם פחות בריאים ומצויים בסיכון גבוה יותר למות בטרם עת בהשוואה לאנשים שלא שתו כלל. מסיבה זו ייתכן כי ההשפעה המגנה בשתייה מתונה של משקאות אלכוהוליים שנצפתה במחקרים אלו, לא נבעה מגורמים ביולוגיים אלא מתוצאת שווא סטטיסטית הנובעת מההשוואה לאנשים שהם בעיקרון פחות בריאים.

יש לשקול את היתרונות הפוטנציאלים של שתיית אלכוהול למול הסיכון המוגבר לחלות במחלות כבד, או מחלות אחרות הקשורות לשתייה. על בסיס ממצאי המחקר הנוכחי, מציע המחבר לאנשים השותים אלכוהול להפחית בכמות המשקאות, ולאלו שאינם שותים – להמשיך להתנזר משתייה.

 

 

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp