הוכחות נוספות לקשר בין גנים להשמנה

הוכחות נוספות לקשר בין גנים להשמנה

genetics_obesity

 

מחקר חדש מעניק גושפנקה נוספת לתפקיד המשמעותי שממלאים הגנים בהשמנה. המחקר התפרסם ב-11 בפברואר 2015 בכתב העת Nature.

בדגימות גנטיות שנלקחו מ-30,000 איש זוהו למעלה מ-140 מוקדים ב-DNA שהיו קשורים להשמנת-יתר. כמו כן, אתרו החוקרים מסלולים ביולוגיים חדשים הקשורים משמעותית לעודף משקל ולאופן בו השומן מפוזר בגוף.

לדברי החוקרים ממצאי המחקר מהווים צעד הראשון בזיהוי גנים בודדים המעורבים במשקל ובצורת הגוף. החלבונים המיוצרים ע"י גנים אלו עשויים בעתיד לשמש בפיתוח תרופות חדשות למלחמה בהשמנת-יתר.

מיקום השומן בגוף משפיע על הבריאות. לדוגמא, שומן המצטבר באזור הבטן מגביר את הסיכון למחלות מטבוליות, כמו סוכרת ומחלות לב, בהשוואה לשומן המצטבר באזור הירכיים, או באזורים אחרים בגוף.

לדברי החוקרת הבכירה, פרופ' קארן מולק, זיהוי גנים המשפיעים על מיקום השומן בגוף עשוי לסייע בהבנת תהליכים הביולוגיים המשפיעים על מצבים בריאותיים כמו תנגודת לאינסולין/סוכרת, תסמונת מטבולית ומחלות לב.

במחקר נבדק גם הקשר בין  גנים למדד מסת הגוף (BMI) – הערכת השמנה המבוססת על גובה ומשקל. החוקרים זיהו 97 מקרים בהם נמצא קשר בין גנים למדד מסת הגוף. יתירה מזאת, נמצא כי אותם גנים צמודים לאזורים בגוף המפקחים על התיאבון וניצול האנרגיה. תוצאות המחקר מראות בבירור כי הנטייה להשמנת-יתר ומדד מסת גוף גבוהה אינה קשור בגן, או בשינוי גנטי ספציפי.

לדברי החוקרים לאור המספר הרב של הגנים שזוהו, סביר להניח שלא יימצא פתרון יחיד להשמנה שיתאים לכולם. השלב הבא הוא להבין באופן מדויק יותר כיצד הגנים הללו מתפקדים ואת האופן בו הם משפיעים על הנטייה להשמנה.

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp