הפרעות קשב וריכוז בילדים – סיכון מוגבר להפרעות אכילה

הפרעות קשב וריכוז בילדים – סיכון מוגבר להפרעות אכילה

Binge-eating-adhd

 

לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADHA) נטייה משמעותית לפתח הפרעות אכילה – איבוד שליטה על האוכל Loss Of Control Eating Syndrome – LOC-ES. הפרעה זו דומה מאוד להתקפי זלילה המאובחן בד"כ בקרב מבוגרים. כך על פי מחקר שהתפרסם במאי 2015 בכתב העת International Journal of Eating Disorders. לאור ממצאי המחקר סוברים החוקרים כי ישנו מנגנון ביולוגי המשותף לשתי ההפרעות, וכי קיים פוטנציאל לפיתוח טיפול שייתן מענה לשתיהן.

לדברי החוקרת הראשית, ילדים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז נוטלים תרופות ממריצות הגורמות להם, בין השאר, לאיבוד משקל. מאידך, חלק ניכר מהילדים סובל גם מעודף משקל והגורם לכך אינו ידוע. מומחים סבורים כי קיים קשר בין אימפולסיביות, שהיא סימן ההיכר של הפרעת קשב וריכוז, לבין וויסות לקוי, או חוסר שליטה בתיאבון ובמזון הנצרך.

במטרה לבחון הנחה זו גייסו החוקרים 79 ילדים בגילאים 8-14 . כל אחד מהילדים עבר הערכה שכללה מדידות אובייקטיביות, ראיונות אישיים ודיווחים שנתקבלו מההורים. המטרה הייתה לאבחן או לשלול הפרעת קשב וריכוז ואיבוד שליטה על האוכל (LOC-ES). כמו כן, המשתתפים עברו בדיקות נוירו-פסיכולוגיות במטרה להעריך את יכולתם לשלוט בדחפים. לדוגמה, באחד המבחנים נתבקשו הילדים ללחוץ על מקש ברגע שחללית ירוקה מופיעה על מסך המחשב, אך להימנע מללחוץ על מקש כאשר מופיעה חללית אדומה. שליטה נמוכה יותר בדחפים נצפתה בילדים ששגו מספר רב יותר של פעמים.

תוצאות המחקר הראו כי הסיכון לאבדן שליטה על אכילה היה גבוה פי 12 בילדים שסבלו מהפרעות קשר וריכוז בהשוואה לילדים ללא האבחנה. יתירה מזאת, הסיכון להפרעות קשב וריכוז היה גדול פי 7 בילדים שסבלו מעודף משקל ואבדן שליטה על אכילה, בהשוואה לילדים בעלי משקל עודף שלא סבלו מאבדן שליטה.

לדברי החוקרת הראשית הממצאים מצביאים על קשר בין הפרעות קשב וריכוז ואבדן שליטה על כמות המזון הנאכלת, אולם דרושים מחקרים נוספים להבהיר את המנגנון העומד מאחורי קשר זה. "ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בפיתוח אסטרטגיות חדשות לטיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ואבדן שליטה על אכילה (LOC-ES)".

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp