ה-FDA יאסור על שימוש בשומני טראנס במזון

ה-FDA יאסור על שימוש בשומני טראנס במזון

trans_fatty_acids2

 

מנהל הבריאות והמזון האמריקאי יאסור בקרוב את השימוש בשומני טראנס בתעשיית המזון בארה"ב.
לדברי ה-FDA מהלך זה עשוי למנוע כ-20,000 מקרים של התקפי לב וכ-7,000 מקרי מוות כתוצאה ממחלות לב בארה"ב.

שומן מוקשה חלקית (Partially Hydrogenated Oil – PHO) הוא המקור העיקרי לשומנים מסוג טראנס בתעשיית המזון. זהו שומן מן הצומח שעבר תהליך כימי של הוספת מימן וחימום במטרה להפוך אותו ליציב יותר בטמפרטורת החדר, להאריך את חיי המדף שלו, ולשפר את טעמו. מחקרים רבים ואמינים בעבר מצאו קשר ישיר בין צריכת שומני טראנס לבין סיכון מוגבר למחלות לב.
שומן טראנס נחשב גם למזיק יותר משומן רווי – כמו שומן רווי הוא מעלה את רמות הכולסטרול "הרע "(LDL) בדם, ובניגוד לו הוא מוריד את רמות הכולסטרול "הטוב".
עד היום שומני הטראנס סווגו בארה"ב בקטגוריית ( (GRAS – Generally Recognized as Safe) כלומר, בטוח לשימוש ואינו נדרש לקבל אישור מה-FDA. החוק החדש של ה-FDA מסווג את שומני הטראנס בקטגוריית תוספי המזון, משמעות הדבר היא שחברות המזון תזדקקנה לאישור פדרלי לפני שילובם במוצרי מזון.
ליצרני המזון תינתן תקופת הסתגלות של 3 שנים שאחריה ייאסר השימוש בשומן טראנס. עם זאת, חברות עדיין תוכלנה לעתור לFDA בבקשה להשתמש בשמנים מוקשים חלקית כתוספי מזון, כדי לשמר את הטעם או צבעים במזונות מסוימים.

שומני טראנס נמצאים במוצרי מזון מעובדים רבים הכוללים:

  • דברי מאפה קנויים (עוגות, עוגיות, בורקסים, קרקרים ועוד)
  • בצקים קפואים
  • מרגרינה קשה
  • חטיפים (כמו פופקורן להכנה במיקרוגל)

חשוב להדגיש כי שומני טראנס לא ייעלמו כליל מתעשיית המזון משום שהם מרכיב טבעי במוצרי בשר וחלב. כמו כן הם נמצאים בכמויות זעירות בשמנים צמחיים אחרים כתוצאה מתהליך בלתי נמנע של עיבוד השמנים.

ובישראל? חוק שיצא באפריל 2014 קבע כי בכל מוצרי המזון המכילים מעל 2% שומן, חייבים היצרנים לפרט על תווית המזון את סוגי השומנים, כולל שומן טראנס.

 

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp