תוספי מזון בארה"ב – אלפים בחדרי המיון מידי שנה

תוספי מזון בארה"ב – אלפים בחדרי המיון מידי שנה

Colorful pills on spoon

מחקר חדש מגלה כי כ-20,000 אמריקאים מבקרים בחדרי המיון מידי שנה בגין תופעות לוואי הנגרמות מנטילת תוספי מזון. המחקר נערך בחסות הממשל האמריקאי והתפרסם ב-15 באוקטובר 2015 בכתב העת New England Journal of Medicine.

צוות המחקר השתמש ברשומות שהתקבלו מ-63 חדרי מיון בארה"ב. בניתוח הנתונים נמצא כי בין השנים 2004-2013 בקרו בחדרי המיון כ-3,700 ילדים ומבוגרים שסבלו מתופעות לוואי המיוחסות לתוספי מזון. לדברי החוקרים בתרגום הנתונים למרחב הכלל ארצי המשמעות היא שכ-23,000 איש פוקדים את חדרי המיון מידי שנה בשל תופעות לוואי הנגרמות מנטילת תוספים, כמחציתם ילדים וצעירים.

הילדים הגיעו לחדרי המיון בעיקר בשל בליעה לא מכוונת של תוספי מזון, אולם הצעירים בגילאים 20-30 שהגיעו לחדרי המיון סבלו בעיקר מתופעות לוואי של תוספי מזון המשווקים לירידה במשקל או חיזוק האנרגיה. תוספים אלו כוללים מרכיבים כמו קפאין, ג'ינסנג, גוארנה (צמח עשיר בקפאין) וחומצה לינולאית. במחקר נמצא כי כ-72% מהבעיות הקשורות ללב נבעו מנטילת תוספים לירידה במשקל ולתוספת אנרגיה. ההשפעה על הלב התבטאה בדפיקות לב מואצות וכאבים בחזה.

במרבית המקרים אנשים לא סבלו מנזק מתמשך, למעשה 90% מהם שוחררו לביתם. עם זאת מעריכים החוקרים כי כ-2,100 מבוגרים וילדים מאושפזים מידי שנה כתוצאה מנטילת תוספי מזון בעוד הם מדגישים שהערכה זו היא נמוכה מידי משום שתופעות לוואי רבות הנגרמות כתוצאה מנטילת תוספים אינן מאובחנות.

ד"ר אנדרו גלר, חוקר במרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, עמד בראש צוות המחקר. לדבריו, בשנים האחרונות הוסרו מן המדפים תוספי מזון שנמצאו מזיקים. לעיתים קרובות הם הכילו חומרים המוגדרים כתרופות. תוספי מזון אינם מחויבים בפירוט המרכיבים ובמידע על תופעות לוואי. כמו כן, אין כל ערובה לכך שהמוצר אכן מכיל את המרכיבים המצוינים על גבי התווית.

במחקר נוסף שפורסם השנה, ד"ר גלר וצוות החוקרים מצאו כי כ-12 תוספי מזון ששווקו לירידה במשקל הכילו חומר דמוי אמפתאמין המכונה BMPEA.

אחת הבעיות העיקריות של תוספי המזון היא הקושי באבחון הסיבה לתופעות הלוואי משום שרבים מהם מכילים תערובת של מרכיבים שהשפעתם אינה ידועה.

לדברי ד"ר פיטר כהן, פרופסור בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד המתמחה בבטיחות תוספי מזון, העצה הטובה ביותר שניתן לתת כיום לציבור הצרכנים היא להימנע מתוספים המכילים תערובות. "אם אתה רוצה אכינצאה, בהנחה שהיא מסייעת במקרים של התקררות, קנה תוסף המכיל רק אכינצאה".

ומה בישראל? כנסו למידע על תוספות מזון – משרד הבריאות

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp