בשר מעובד עלול לגרום למחלות סרטניות

בשר מעובד עלול לגרום למחלות סרטניות

processed-meat

 

מומחים בארגון הבריאות העולמי (WHO) התריעו מפני אכילת בשר מעובד (נקניקים, נקניקיות, בשר מעושן, המבורגר ושניצל מעובד) שעלול לגרום למחלות סרטניות. ההודעה נמסרה ב-26 באוקטובר 2015.

הסוכנות הבינ"ל לחקר הסרטן, שהיא חלק מארגון הבריאות העולמי, סקרה למעלה מ-800 מחקרים שבחנו קשר אפשרי בין צריכת בשר מעובד ובשר אדום לבין מחלות סרטניות. מרבית המחקרים התמקדו בעיקר בסרטן המעי הגס. המחקר הקיף מספר יבשות, גזעים ודיאטות שונות מרחבי העולם.

בניתוח המחקרים הגיעו 22 החוקרים הבינ"ל למסקנה כי ניתן להגדיר את הבשר המעובד כמחולל סרטן וקטלני בדומה לסיגריות ואסבסט. עוד נמצא, כי הקשר בין אכילת בשר אדום למחלה סרטנית היה חלש יותר בהשוואה לבשר מעובד. המומחים קבעו  כי בשר אדום הוא מחולל סרטן אפשרי והסיכון שהוא מהווה דומה לזה של גליפוסט (glyphosate), שהוא המרכיב הפעיל בחומרי הדברה רבים. הקשר החזק ביותר נמצא בין אכילת בשר מעובד לסרטן המעי הגס. עם זאת, נמצא גם קשר לסרטן הערמונית והלבלב.

בהודעה לעיתונות סכמו החוקרים כי הסיכון לחלות בסרטן כתוצאה מאכילת בשר מעובד הוא קטן, אולם ככל שנאכל יותר – הסיכון לחלות יגדל בהתאמה. עד היום הצטברו ראיות המורות על ההשפעה המסרטנת של בשר מעובד.

האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (AICR) קיבלה בברכה את המסקנות. לדברי מנהלת יחידת המחקר באגודה, להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס ממליצה האגודה מזה שנים להפחית באכילת בשר אדום ולהימנע מאכילת בשר מעובד. אנו ממליצים על אכילה מקסימלית של חצי ק"ג בשר אדום בשבוע. צריכה שבועית בכמות זו אינה קשורה בסיכון מוגבר משמעותית לסרטן המעי הגס. אולם, מניתוח נתונים שנעשה באגודה התברר כי צריכה קבועה של בשר מעובד, אפילו בכמויות קטנות, מגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס.

יממה לאחר ההצהרה של ארגון הבריאות העולמי פרסם משרד הבריאות בישראל את ההמלצות הבאות:

  • להגביל את כמות הבשר המעובד הנצרכת ע"י האוכלוסייה, בעיקר בקרב ילדים, ללא יותר מפעם בחודש.
  • לפחות פעם בשבוע, לגוון את מקורות החלבון בתפריט ולהעשיר אותו בחלבונים מן הצומח כמו קטניות ודגנים מלאים (עדשים, אפונה, חומוס, שעועית ועוד).

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp