על כל הילדים להיבדק לאבחון כולסטרול גבוה, דיכאון ואיידס

על כל הילדים להיבדק לאבחון כולסטרול גבוה, דיכאון ואיידס

kids-cholesterol-screening

 

קבוצה מובילה של רופאי ילדים מהאגודה האמריקאית לרפואת ילדים בארה"ב ממליצה לערוך בדיקות לילדים, כבר מגיל 9 ואילך, לאבחון רמה גבוהה של כולסטרול בדם, דיכאון ואיידס. ההמלצות פורסמו ב-7 בדצמבר 2015 בכתב העת Pediatrics.

בעבר נהגו רופאי הילדים לבדוק רק ילדים שהיו להם גורמי סיכון כמו היסטוריה משפחתית, אולם מחקרים מראים כי ילדים רבים מדי מצויים "מתחת לרדאר". מסיבה זו ממליצה האגודה על בדיקות כולסטרול כבר מגיל 9.

כיום רמה גבוהה של כולסטרול אינה נחלתם הבלעדי של מבוגרים. כולסטרול גבוה הוא לעתים קרובות תוצר לוואי של השמנת-יתר ועלול לגרום בטווח הארוך יותר למחלות לב. מבוגרים מטופלים בד"כ בתרופות להורדת כולסטרול בעוד שבילדים ההמלצה היא לעשות שינויים בתזונה וברמת הפעילות הגופנית.

הוועדה ממליצה גם על שתי בדיקות נוספות לילדים ונוער: בדיקות לאבחון דיכאון בגילאים 11-21, ובדיקות לאבחון איידס בגילאים 16-18.

סימני הדיכאון שכיחים יותר בקרב ילדים הלומדים בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים. התאבדות היא הגורם העיקרי למוות בטרם עת בקרב בני הנוער. על פי דיווחי המכון הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב כ-11% (כ-2.6 מיליון מתבגרים) חוו לפחות אפיזודה אחת של דיכאון מז'ורי בשנת 2013 .

גם במקרה זה אין כוונה להתחיל בטיפול תרופתי אלא לסייע לילדים לפני שהם מגיעים לנקודה בה הם עלולים להזדקק לטיפול כזה. הרופאים מדגישים כי פעמים רבות ההורים אינם מודעים לדיכאון שעלול להתבטא בדרכים שונות כמו בעיות בשינה ותיאבון ירוד.

ההמלצות לבדיקת איידס כיום הן ממוקדות יותר – לדוגמא ילדים שהיו מעורבים בפעילות מינית או השתמשו בסמים. ההמלצות לבדיקת איידס בין הגילאים 16 ל-18 באה כתגובה לשינויים שחלו ברמות הזיהום בנגיף; לדברי האקדמיה,  ילדים, נוער, ומבוגרים צעירים בגילאים 13-24 מהווים רבע מהמקרים החדשים של מחלת האיידס. כיום ניתן לטפל באיידס כמחלה כרונית לכל דבר. בנוסף, בדיקה של כלל הילדים והנוער עשויה להעלות את המודעות למחלת האיידס ולמחלות מין אחרות.

לדברי האקדמיה, אחת הבעיות העיקריות בבדיקות סלקטיביות לאבחון איידס או דיכאון היא הסטיגמה השלילית הנלווית לבדיקה. בדיקה כלל ארצית לשכבות הגילאים הרלוונטיות תסייע במניעת התופעה.

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp