צריכת תפוחי אדמה לפני ההיריון קשורה לסוכרת הריונית

צריכת תפוחי אדמה לפני ההיריון קשורה לסוכרת הריונית

potatoes-pregnancy

 

נשים הצורכות כמויות גדולות של תפוחי אדמה לפני הכניסה להיריון מצויות בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת הריונית. כך על פי מחקר שפורסם ב-12 בינואר במהדורה המקוונת של כתב העת BMJ.

על פי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, סוכרת הריונית עלולה לגרום לבעיות בריאותיות לתינוקות הנולדים – הם עלולים לסבול מרמת סוכר נמוכה בדם, מבעיות נשימה והסיכון לתמותה לפני, או מייד לאחר הלידה, הוא גבוה יותר.

תפוחי אדמה הם היבול השלישי הנצרך ביותר בעולם, אחרי אורז וחיטה. תפוחי אדמה עשירים בוויטמין C, אשלגן וסיבים תזונתיים. מאידך, תפוחי אדמה עשירים גם בפחמימות פשוטות המתפרקות בקלות ונספגות במהירות בדם.

לצורך המחקר נאספו נתונים מתוך כ-16,000 אחיות שהשתתפו במחקר בריאות בינלאומי שנערך בארה"ב. הנשים מלאו שאלון תזונתי אותו בחן צוות המחקר מידי שנתיים. המעקב אחר הנשים התבצע במשך 10 שנים ובמהלכו נתגלו 900 מקרים של סוכרת הריונית.

בניתוח השאלונים התזונתיים גילו החוקרים את הקשר בין צריכת תפוחי אדמה והסיכון להתפתחות סוכרת הריונית; הסיכון לסוכרת הריונית גדל ב-27% במקרים בהם האישה צרכה בין 2-4 כוסות תפוחי אדמה שבוע לפני תחילת ההיריון. צריכה של 5-6 כוסות תפוחי אדמה הגדילה את הסיכון ב-50%(!) ככל שהצריכה הייתה גבוהה יותר גדל הסיכון בהתאמה.

לדברי קווילין זאנג, חוקרת בכירה במכון האמריקאי הלאומי לבריאות ילד והתפתחות האדם, אכילה של כוס תפוחי אדמה עלולה לגרום לרמות הסוכר בדם "להרקיע שחקים". רמות סוכר גבוהות עלולות לגרום לעמידות לאינסולין ולהתפתחות סוכרת מסוג 2. נשים רבות אוכלות תפוחי אדמה בצורת צ'יפס, והשימוש בשמן לטיגון עלול לתרום להתפתחות התנגודת לאינסולין.

החוקרים מעריכים כי ניתן להפחית את הסיכון אם נשים המתכננות להיכנס להיריון תפחתנה את צריכת תפוחי האדמה. אין איסור מוחלט על אכילת תפוחי אדמה, אולם מומלץ להחליף את המנות מידי פעם בירקות אחרים או בדגנים מלאים.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp