האם חלבון ופרוביוטיקה מסייעים בשליטה על רמות הסוכר בדם?

האם חלבון ופרוביוטיקה מסייעים בשליטה על רמות הסוכר בדם?

probitoics

 

הוספת מזונות עשירים בחלבון ובפרוביוטיקה עשויים לסייע בשמירה על רמות הסוכר בדם. כך על פי צמד מחקרים שהוצגו בכנס השנתי של איגוד הלב האמריקאי שנערך בנובמבר 2016 בניו אורלינס, ארה"ב.

במחקרים נמצא כי חלבונים ופרוביוטיקה גורמים להאטה בתהליך העיכול של פחמימות וע"י כך מונעים "קפיצות" חדות ברמות הסוכר בדם, מה שעלול לגרום לסוכרת מסוג 2, או להחמרה במחלה קיימת.

אכילה של טונה בתוספת פרוסת לחם לבן גרמה לעלייה אטית יותר ברמות הסוכר בדם, בהשוואה לאכילת פחמימות בלבד. בנוסף, במשתתפים שהוסיפו לתפריטם מזונות עשירים בפרוביוטיקה – סוג של חיידקים מועילים – נכרה ירידה משמעותית ברמות הסוכר בדם.

לצורך המחקר שבחן את הקשר בין פחמימות לחלבון נתבקשו 4 קבוצות, שכל אחת מהן כללה 20 איש, לאכול מזונות מסוימים. רמות הסוכר נבדקו במרווחים קבועים כל שעתיים.  המזונות כללו לחם לבן בתוספת דגני בוקר של ריבועי אורז (פחמימות) או נתחי טונה (חלבון), חמאה ללא תוספת מלח (שומן), או שיבולת שועל (סיבים תזונתיים).

תוספת החלבון גרמה להאטה בשחרור הסוכר לזרם הדם. החוקרים הופתעו לגלות כי לתוספת החמאה (שומן) ושיבולת השועל (סיבים) לא הייתה השפעה דומה.

לדברי החוקרת הראשית, ד"ר מנג, חוקרת במרכז למחקר תזונתי באוניברסיטת טאפטס, חלבון עשוי לעורר את פעילותם של הורמונים מסוימים במערכת העיכול הגורמים להאטה בקצב ריקון הקיבה – המהירות בה המזון עובר מן הקיבה למעיים שם הוא נעכל.

במחקר השני השתתפו 80 איש שסבלו מיתר-לחץ-דם ואמצו את דיאטת  Dietary Approaches to Stop Hyertension) DASH) זוהי דיאטה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, דגים, עוף, אגוזים וקטניות. הדיאטה שמה דגש על צריכה של מזונות דלי שומן ומגבילה מאכלים ומשקאות המכילים סוכר, בשר אדום ותוספת שומן למזון.

המשתתפים במחקר זה נתבקשו להחליף כמה מהמזונות למזונות עשירים בפרוביוטיקה; יוגורט מועשר בפרוביוטיקה במקום יוגורט דל שומן, גרנולה או משקאות המועשרים בפרוביוטיקה. במשתתפים שהוסיפו פרוביוטיקה לתפריט לא נצפה שינוי בלחץ הדם, אולם חל שיפור ניכר ברמות הסוכר בדם בצום וברמות המוגלובין A1C. המוגלובין A1C הוא סמן ביולוגי לרמות הסוכר בדם בטווח הארוך.

החוקרים מניחים כי החיידקים הפרוביוטיים יוצרים תרכובות המקלות על התאים בשימוש באינסולין להפיכת הסוכר בדם לאנרגיה.

לדברי ד"ר פקאש דידוואניה, פרופסור לקרדיולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנציסקו, במחקר זה המשתתפים צרכו דיאטת DASH הדיאטה המומלצת לבריאות הלב וכלי הדם. הוספת יוגורט עשיר בפרוביוטיקה לדיאטה לא בריאה לא תועיל במאומה. בנוסף, טוען ד"ר פקאש, יש צורך במחקרים ארוכי טווח הכוללים קבוצות גדולות יותר על מנת לאשש את תוצאות שני המחקרים. עם זאת הדגיש: "המחקרים מציגים שינויים קטנים שניתן לבצע באורח החיים ובתזונה היומית שקל ליישם אותם… שינויים אלו חשובים בעיקר לאלו המאובחנים בתסמונת מטבולית או מצב טרום-סוכרתי"

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp