שומן בטני מסוכן יותר מעודף משקל

שומן בטני מסוכן יותר מעודף משקל

 

בקרב נשים מבוגרות, לא עודף המשקל מקצר את תוחלת החיים, אלא מיקום מצבורי השומן בגוף. כך על פי מחקר שהתפרסם ב-23 בפברואר 2017 בכתב העת Geriatrics.

לצורך המחקר בחנו החוקרים נתונים שהתקבלו מכ-162,000 נשים בגילאים 50-79.  הנשים השתתפו במחקר רחב היקף שערך המכון הלאומי לבריאות בארה"ב על נשים בגיל המעבר.

בתחילת המחקר, החוקרים מדדו את הגובה, המשקל והיקף המותניים של כל המשתתפים. כמו כן אספו החוקרים נתונים אחרים הקשורים לסגנון חיים.

משקל הגוף נקבע באמצעות מדד מסת הגוף (BMI), המשמש הערכה גסה לכמות השומן בגוף על פי מדדים של גובה ומשקל.
משמעות התוצאות המתקבלות מנוסחת ה-BMI:
18.5-24.9 – משקל תקין
18.5 ומטה – תת-משקל
25-29.9 – עודף משקל
30 ומעלה – השמנת-יתר

החוקרים חלקו את השמנת היתר ל-3 קבוצות:
30-34.9 – השמנת-יתר "קלה"
35-39.9 – השמנת-יתר "בינונית"
40 ומעלה – השמנת יתר חמורה

משך 11 שנות מעקב נפטרו 18,000 נשים. בניתוח הנתונים נמצא כי לעודף משקל ולהשמנת-יתר קלה ובינונית הייתה השפעה מזערית על קיצור תוחלת החיים. עם זאת, היקף מותנים גדול יותר היה קשור באופן עקבי לתמותה גבוהה יותר במהלך תקופת המחקר. עוד נמצא, כי לנשים בתת-משקל הייתה תוחלת חיים קצרה יותר.

היקף מותניים של למעלה מ-80 ס"מ היווה סיכון מוגבר לתמותה, והיקף מותניים של 88 ס"מ ומעלה הוגדר במחקר כ"סיכון קיצוני".

באופן כללי, מסכמת החוקרת הראשית ד"ר חן זאו, נשים מבוגרות צריכות להיות מודאגות יותר מתת-משקל או ממשקל עודף המרוכז סביב המותניים, ופחות מודאגות מעודף משקל קל ביחס למשקל הנורמלי. עודף משקל קל בנשים מבוגרות עשוי לתרום לבריאותן. "אנו נוטים כיום להשתמש פחות במדד מסת הגוף כאינדיקטור לסיכונים בריאותיים ולהתמקד יותר בהרכב הגוף באמצעות שימוש בהיקף המותניים ואחוז השומן בגוף".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp