הקשר בין COPD לאכילת פירות וירקות

הקשר בין COPD לאכילת פירות וירקות

 

אכילה מרובה של פירות וירקות טובה לכולנו – היא אף עשויה לסייע למעשנים בעבר ובהווה להפחית את הסיכון לחלות במחלת ריאות כרונית. כך על פי תוצאות מחקר שפורסמו ב-22 בפברואר 2017 בכתב העת Thorax.

COPD היא מחלת ריאות חסימתית כרונית הנגרמת כתוצאה מהיצרות של דרכי הנשימה. הגורמים העיקריים למחלה הם עישון כבד או חשיפה מוגברת לעשן וזיהום אוויר.

המחקר רחב ההיקף נערך בשבדיה ובו השתתפו 44,000 גברים בגילאים 45-79; 2/3 מהם עשנו בתקופה מסוימת, כ- ¼ היו מעשנים פעילים, ו-4 מתוך כל 10 איש לא עשנו מעולם. הגברים מלאו שאלונים הקשורים להרגלי העישון, האכילה וסגנון החיים.

המעקב אחר המשתתפים נערך במשך 13 שנים. במשך התקופה התגלו למעלה מ-1,900 מקרים חדשים של COPD.

בניתוח הנתונים גילו החוקרים כי ללא כל קשר להיסטוריית הרגלי העישון, אלו שצרכו למעלה מ-5 מנות של פירות וירקות מסוימים ליום היו בסיכון מופחת ב-35% לפתח COPD, בהשוואה לאלו שצרכו 2 מנות בלבד.

הפירות והירקות בעלי ההשפעה הגדולה ביותר היו תפוחים, אגסים, ירקות עליים ירוקים ופלפלים.  לפירות והירקות הבאים לא הייתה כל השפעה על הפחתת הסיכון ל-COPD: בננות, פירות יער, פרי הדר, עגבניות, בצל, שום ואפונה.

בקרב מעשנים לשעבר, כל מנה נוספת הייתה קשורה בהפחתת הסיכון ל-COPD ב-4%. במעשנים פעילים, כל מנה נוספת הייתה קשורה בהפחתה של 8%. ככל שצריכת הפירות והירקות המסוימים גדלה – כך בהתאמה פחת הסיכון לפתח COPD.

החוקרים משערים כי חומרים נוגדי חמצון שנמצאו בחלק מהפירות והירקות עשויים לשחק תפקיד בהפחתת הלחץ ברקמות והדלקת המאפיינים את השלבים הראשונים של COPD.

לדברי החוקרת הראשית, המחקר אינו מוכיח קשר של סיבה ותוצאה, אולם מומלץ לרופאים המטפלים לשקול את היתרונות הפוטנציאליים בצריכה של תזונה מתאימה לבריאות הריאות, בעיקר בקרב מעשנים בעבר ובהווה.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp