תזונה לקויה בהתבגרות – סיכון מוגבר לסרטן השד בגיל צעיר

תזונה לקויה בהתבגרות – סיכון מוגבר לסרטן השד בגיל צעיר

 

תזונה לקויה בגיל ההתבגרות עלולה להגביר את הסיכון לחלות בסרטן השד בגיל צעיר יותר. כך על פי מחקר שהתפרסם ב-1 במרץ 2017 בכתב העת  Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.

החוקרים עקבו אחר נתונים שהתקבלו מ-45,000 נשים שלקחו חלק בחלקו השני של מחקר בריאות האחיות (Nurse’s Health Study II). כל הנשים מלאו שאלונים שהתייחסו להרגלי התזונה שלהן בתקופת ההתבגרות ותקופת הבגרות המוקדמת. המעקב אחר הנשים נמשך 22 שנה.

החוקרים מיינו את הדיאטות על פי מדד דלקתי; מדד זה מבוסס על שיטה המקשרת בין הדיאטה לבין סמנים דלקתיים בדם. אכילה של דיאטה עשירה בסוכרים ופחמימות פשוטות הייתה קשורה לרמות גבוהות יותר של סמנים דלקתיים בדם.

נשים שהדיאטה שלהן בתקופת ההתבגרות אופיינה במדד הדלקתי הגבוה ביותר, היו בסיכון גבוה ב-35% לחלות בסרטן השד לפני גיל המעבר, בהשוואה לנשים שהדיאטה שלהן בתקופה זה אופיינה במדד הדלקתי הנמוך ביותר. עם זאת, לא נמצא קשר בין המדד הדלקתי בתקופת ההתבגרות והבגרות המוקדמת לבין היארעות סרטן השד לאחר גיל הבלות.

במהלך תקופת המעקב, 870 נשים שמלאו את שאלון התזונה בגיל ההתבגרות חלו בסרטן השד לפני גיל הבלות. לאחר גיל הבלות אובחנו 490 נשים בסרטן השד.

לחוקרים לא היה הסבר לקשר בין דלקת לבין סיכון מוגבר לסרטן השד. רשימת רכיבי המזון שהגבירו את הסיכון לדלקת אינה מפתיעה (לחם לבן, המבורגר, פסטה), אולם הגברת הסיכון הייתה קשורה גם לצריכה דלה מידי של מזונות מסוימים (דגים, סלרי, פטריות, פלפל ירוק וחצילים).

לדברי החוקרים, אין המחקר מציג סיבה ותוצאה. כמו כן, לא ניתן להתעלם ממגבלות המחקר; הנשים מלאו את השאלונים כשהיו בנות 30 ומעלה, ויש להניח שלא כולן זכרו היטב מה אכלו בתקופת ההתבגרות.

לדברי פרופ' לזלי ברנשטיין, העוסקת בתחום הגילוי המוקדם של מחלות סרטניות (ולא הייתה מעורבת במחקר), העצה הטובה ביותר שניתן לתת בשלב זה למתבגרים ולנשים צעירות היא "…אותה עצה שהייתי נותנת לפני פרסום המחקר הנוכחי. לאכול דיאטה בריאה – יותר דגים ועוף ופחות בשר אדום, פחמימות מורכבות, הרבה ירקות, פירות והימנעות משתיית משקאות ממותקים".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp