תזונה לקויה קשורה למחצית התמותה ממחלות לב וסוכרת

תזונה לקויה קשורה למחצית התמותה ממחלות לב וסוכרת

 

כמחצית מכלל מקרי המוות ממחלות לב, שבץ וסוכרת בארה"ב נגרמים בשל תזונה לקויה. כך על פי תוצאות מחקר חדש שהתפרסם ב-7 במרץ 2017 בכתב העת Journal of the American Medical Association.

החוקרים השתמשו בנתונים שהתקבלו בשנת 2012 ממדינות שונות בארה"ב במטרה לבחון את הסיבות למוות במחלות קרדיו-מטבוליות (הקשורות לחילוף חומרים) – מחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2. בניתוח הנתונים נבחנה השפעתה של הדיאטה היומית על שיעורי התמותה.

בניתוח תוצאות המחקר הסתבר כי צריכה עודפת של מלח הייתה הגורם המוביל ל-10% ממקרי המוות כתוצאה ממחלות קרדיו-מטבוליות. במחקר נמצא כי המנה האופטימלית של מלח ליום היא 2,000 מ"ג (פחות מכפית אחת).

לקויים נוספים בדיאטה שהייתה להם השפעה משמעותית על שיעור התמותה ממחלות לב כללו צריכה נמוכה מידי של אגוזים, חומצות שומן מסוג אומגה-3, פירות ודגנים מלאים. כמו כן, צריכה גבוהה של בשר מעובד ומשקאות ממותקים. לכל אחד מהגורמים הייתה השפעה של 6-9% על ממקרי המוות ממחלות לב, סוכרת מסוג 2 ושבץ.

צריכת הירקות האופטימלית שנמצאה במחקר היא 4 מנות ליום – שהם כ-2 כוסות (של 240 מ"ל) של ירקות חיים, או 4 כוסות של ירקות מבושלים. צריכת פירות אופטימלית הייתה 3 מנות ליום; לדוגמה, תפוח, תפוז, ובננה בינונית.

עוד נמצא במחקר כי תזונה לקויה הייתה קשורה לשיעור גבוה יותר של תמותה בקרב צעירים בהשוואה למבוגרים, בקרב אוכלוסיות בעלות השכלה נמוכה בהשוואה לאלו בעלות השכלה גבוהה ובקרב המיעוטים לעומת הלבנים.

המחקר אינו מוכיח כי שיפור התזונה עשוי להפחית את הסיכון למוות ממחלות לב, שבץ וסוכרת, אך טוען כי לשינויים תזונתיים עשויה להיות השפעה מיטיבה.

לדברי החוקרת הראשית, פרופ' רנטה מיכה, חוקרת בבית הספר למדעי התזונה באוניברסיטת טפטס, בשנת 2012 נפטרו בארה"ב כ-700,000 איש ממחלות לב, סוכרת מסוג 2 ושבץ. כמחצית ממקרי המוות היו קשורים לצריכה לא נאותה של עשרת רכיבי המזון המשפיעים. לסיכום, "… המסר שיש לקחת הביתה הוא לאכול יותר מהטוב ופחות מהרע".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp