דימוי גוף חיובי

דימוי גוף חיובי

[ad#דימוי גוף]

דימוי גוף והופעה  מעבר למראה החיצוני  מתרגלים למראה החדש  אמירה אופנתית  שייכות  נערים ודימוי גוף  ביקורת עצמית  תהליך של שינוי טבעי  איך בכל זאת לעודד דימוי גוף חיובי?

זמן לא רב עבר מאז הייתם צריכים לפתות את ילדתכם להיכנס למקלחת והנה היום, כשהיא כבר בת 11, היא מבלה שעות בחדר האמבטיה ונעצרת מול כל מראה שבדרכה כדי לבחון את גופה. התנהגות זו היא טבעית ובריאה, בעיקר בקרב בנות המתקרבות לגיל ההתבגרות.  הגוף עובר שינויים פיזיולוגיים משמעותיים הגורמים לנערות להיות רגישות יותר לצורתן החיצונית.
דימוי גוף חיובי משמעותו שכל המחשבות והדעות הנוגעות לגוף הם חיוביים: לקבל ולכבד את הגוף ולהיות, רוב הזמן, מרוצה ממה שניבט במראה. דימוי גוף חיובי מתפתח לאורך זמן ומושפע מתגובות החברה ומן המסרים המועברים בכלי התקשורת השונים.

דימוי גוף והופעה
דימוי הגוף של המתבגרים, או של אלו המתקרבים לגיל ההתבגרות, הוא רגיש ופגיע במיוחד. המתבגרים משווים את גופם לזה של חבריהם או לצורת גוף "נכונה" המוצגת בכלי התקשורת (עיתונים, טלוויזיה, אינטרנט וכו'). התרבות המערבית מדגישה את המראה החיצוני ובו בזמן הגוף המוצג כאידיאלי אינו בבחינת מטרה ריאלית להשגה. אין פלא אפוא שמרבית הנערות (ולאחרונה אף נערים רבים) אינם שבעי רצון ממראה גופם.

מעבר למראה החיצוני. ככל שבני הנוער מתבגרים יותר, מבחינה נפשית ורגשית, הם מפתחים דימוי עצמי מורכב יותר. הדימוי מורכב משטחי התעניינות, כישורים, ערכים, יחסים ועוד. עם זאת, בתחילת גיל ההתבגרות הדמות הניבטת להם מן המראה תופסת מקום נכבד ועיקרי בדימוי העצמי שלהם.
ההתמקדות במראה הגוף משרתת את בני הנוער משום שבעזרתה הם:

מתרגלים למראה החדש. הם מבלים זמן רב בטיפוח הגוף ובהשוואתו לזה של חבריהם, או לגוף המודל המוצג להם בתקשורת. הם מתנסים בתסרוקות, ביגוד ואיפור שיתאים למראה שלהם. כל אלה משמשים כאמצעי עזר ללמוד וליהנות ממראה הגוף החדש הניבט להם מן המראה.

אמירה אופנתית. כאשר מתבגרים מביעים את טעמם בלבוש או בתסרוקת הם מביעים את קו האופנה שלהם. הניסויים שהם עושים בהגדרת סגנונם האישי הם אמצעי עזר נוסף להביע את תחומי העניין, אישיות, עצמאות וזהות שהם מרכיבים כל כך חשובים בדימוי האישי.

שייכות. השתייכות לקבוצה היא גורם מאוד דומיננטי בהתפתחות הזהות האישית של המתבגר/ת. להתלבש בצורה מסוימת עשויה להיות דרך נוספת להיות שייך, בולט, רצוי ו/או מקובל בחברה.

נערים ודימוי גוף
דימוי הגוף הוא בעל חשיבות בולטת מאוד בקרב נערות מתבגרות. יחד עם זאת, בשנים האחרונות גם נערים רבים מוטרדים מדימוי הגוף שלהם – אם כי הם נוטים לדבר על כך פחות… נערים עלולים לבלות זמן רב מול המראה בהתלבטות לאיזה צד בדיוק להסיט את שערם, באיזה מוצר טיפוח להשתמש, לעקוב אחר מצב פצעי הבגרות ולהתלבט אם להתחיל כבר להתגלח, לנקוט בדיאטה כזאת או אחרת על מנת לרדת במשקל ולהיראות כמו הדוגמן השרירי שבמגזין…
גם אם נדמה לכם לעתים שהמכנסיים שבנכם לבש זה עתה "תולים" על גופו – יש להניח שהוא למעשה בילה קצת זמן מול המראה לוודא שהם אכן מונחים עליו בזווית הנכונה…

ביקורת עצמית
תרבות המאה העשרים ואחת מדגישה את הצורך להיראות בצורה "נכונה". כל מודעות הפרסומת מעבירות את המסר שכדי להיות מאושר יותר עליך גם להיראות "נכון". קשה מאוד לא להיות מושפעים ממסרים אלה, בעיקר לבני העשרה המחפשים מודל להידמות לו. בני נוער הופכים מוטרדים מאוד מאספקטים שונים במראה שלהם (אף, אוזניים, השמנה ועוד ועוד…). חשוב שהמתבגר המוטרד מגופו יקלוט את העובדה שהפרופורציות בגופו יתעצבו עם תום ההתבגרות וחשוב שהוא לא יתערב בתהליך. בגיל זה דיאטה אינה הפתרון להגיע למשקל גוף תקין. הפתרון הוא בבניית אורח חיים ותפריט תזונתי מתאים ונכון המבוסס על ארוחות בסיסיות המותאמות לגיל ולרמת הפעילות הגופנית.
ביקורת אישית קשה וממושכת עלולה לרמוז על הפרעות אכילה. אם הבחנתם שילדכם עסוק מידי בספירת קלוריות, צמצום אכילה ו/או פעילות גופנית מוגזמת מומלץ להתייעץ עם הרופא.

תהליך טבעי של שינוי 
ברוב המקרים התעסקות יתר במראה החיצוני הוא תהליך טבעי המתרחש בגיל ההתבגרות. מה שנדרש מההורים בתקופה זו הוא מידה רבה של סבלנות, אמפתיות ותמיכה.

איך בכל זאת לעודד דימוי גוף חיובי?
* לקבל ולהבין. לקבל ולהבין שלהיות טרוד מן המראה החיצוני הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות בדיוק כמו שינוי בגוון הקול או בצורך להתגלח. להשתדל להימנע ככל האפשר מהשמעת ביקורת ולהפנים שזהו תהליך טבעי שהולך ופוחת עם תהליך ההתבגרות.

* להרבות במחמאות. להרבות במחמאות על המראה ועל תכונות טובות נוספות של ילדך. לעיתים נדמה שהמחמאות או החיזוקים החיוביים אינם חשובים למתבגר, אולם מסתבר שגם מתבגרים מפנימים משפטים כמו "החיוך שלך נהדר" או "החולצה הזאת נראית עליך נפלא"… אפשר להחמיא גם לתכונות פיזיות נוספות כמו כוח, סיבולת, מהירות, אנרגיה.  הבעת הערכה לתכונות הפיזיות עוזרת ליצירת דימוי גוף בריא.

* להתייחס בספקנות לפרסומות. עזרו לילדיכם להבין שהפרסומות (בעיתונים, ברדיו, בטלוויזיה ובאינטרנט) גורמות להם להרגיש רע ביחס לגופם רק על מנת שהחברות המפרסמות יגרפו רווחים. כאשר התקשורת מצליחה להשתמש בחוסר הביטחון שלנו ביחס לגופנו היא גורמת לנו לקנות את המוצר "המבטיח" לגרום לנו להרגיש ו/או להיראות טוב יותר.

* להחמיא גם לתכונות אופי. אל תשכחו גם להעריך ולהחמיא  לתכונות אופי כמו למשל "כמה נדיב מצידך לחלק את זמן המחשב עם אחותך…",  "איזו התחשבות הפגנת בכך שהגנת על חברתך הטובה…", "איזה כושר התמדה יש לך" וכו'.

* להציב גבולות סבירים. מומלץ לגלות אורך רוח אך יחד עם זאת לקבוע גבולות הגיוניים לזמן שבו ילדיכם מבלה באיפור/לבוש/תסרוקת. תנו לילד להבין שאין זה הוגן לגרום אי נוחות לאחרים (ע"י בילוי זמן רב מידי במקלחת למשל…) או להזניח מטלות אחרות בהקצאת זמן רב מידי לטיפוח עצמי. הגדרת גבולות עוזרת לילדים לנהל את הזמן שברשותם, להתחשב באחרים, לשתף, ליישם משמעת עצמית ולהתייחס למראה החיצוני בפרספקטיבה מתאימה.

* לתת דוגמא אישית. לדרך שבה אתם ההורים מתייחסים למראה החיצוני השפעה רבה מאוד על הדרך בה ילדכם מתייחס לעצמו. אם את או אתה נוהגים להתלונן תכופות על המראה החיצוני, או מבלים זמן רב מידי בטיפוח הגוף או השיער, יש לשער שגם הילדים יהיו ביקורתיים ביותר ביחס לגופם. כמעט לכל אחד מאיתנו יש דברים בגופו אותם הוא אינו אוהב והיה רוצה לשנות. אולם חשוב לדבר גם על דברים שהגוף שלכם כן מסוגל לעשות ולא להתרכז רק  באיך הוא נראה.

דימוי גוף חיובי ובריא משמעותו לאהוב את הגוף, להעריך אותו ולהיות אסירי תודה על הדרך בה הוא משרת אותנו. הורים שמרגישים כך כלפי גופם מעבירים דימוי גוף חיובי ובריא גם לילדהם.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp