מזון אורגני – יותר בטוח ומזין?

מזון אורגני – יותר בטוח ומזין?

 

 

 

בעבר ניתן  היה למצוא מזון אורגני בחנויות טבע בלבד אולם כיום הוא חלק בלתי נפרד מכל סופר. עובדה זו יצרה אצל הצרכן דילמה לא קטנה: מצד אחד מונח התפוח הרגיל ולצדו התפוח האורגני. שניהם מבריקים וקשה להבחין בהבדל ביניהם: שניהם מספקים ויטמינים וסיבים תזונתיים, ואינם מכילים מלח, שומן וכולסטרול. במי מהם תבחרו?

לפני שאתם בוחרים חשוב שתהיו מודעים למספר עובדות:

עיבוד רגיל לעומת עיבוד אורגני
המילה "אורגני" מתייחסת לאופן בו מגדלים ומעבדים מוצרים חקלאיים כמו פירות, ירקות, דגנים, מוצרי חלב ובשר. שיטות גידול ועיבוד אורגניות מעודדות את שימור הקרקע והמים ומפחיתות את הזיהום. חקלאים המגדלים גידולים אורגניים אינם משתמשים בשיטות המקובלות לדישון ולהשמדת העשבים השוטים.
הבדלים מרכזיים בין חקלאות קונבנציונלית לחקלאות אורגנית:

קונבנציונלי
– שימוש בדשן כימי לעודד צמיחת גידולים.
– ריסוס חומרי הדבר סינתטיים להפחתת מזיקים ומחלות.
– שימוש בקוטלי עשבים סינתטיים.
– הזרקת אנטיביוטיקה והורמון גדילה לבעלי חיים למניעת מחלות ולעידוד הצמיחה וההתפתחות.

אורגני  
– שימוש בדשן טבעי כמו קומפוסט (בעברית דישונת – פסולת אורגנית).
– ריסוס חומרי הדברה ממקורות טבעיים; שימוש בחרקים וציפורים מועילים, שיבוש הזדווגויות בין המינים או הטמנת מלכודות.
– שימוש בחומרים טבעיים לקטילת עשבים; חריש, סבב יבולים (סבב גידולים שונים באותה חלקת – קרקע תוך מחזוריות קבועה – אינה מצריכה דישון  ומונעת התפתחות של עשבי בר), ניקוש עשבים או שימוש בקש.
– בעלי החיים אוכלים מזון אורגני וגדלים במרחבים פתוחים. בנוסף, נוקטים בשיטות שונות למניעת מחלות כמו שמירה על היגיינה ותזונה מאוזנת.

אורגני או לא? בדקו את התווית
בשנת 2008 חל בישראל חוק הסימון האחיד על מוצרים אורגניים המהווה גושפנקא רשמית לכך שהמוצר שאנו קונים הוא אכן אורגני. כל מוצר אורגני מחויב לשאת אחד משלושה סמלים (ראו תמונות), שניים הם גופי האישור והבקרה שהסמיך משרד החקלאות (אגריאור סקאל ישראל ו-ICQ  המכון לבקרה ואיכות). השלישי הוא הסמל האחיד של משרד החקלאות שחייב להופיע על כל המזונות האורגניים.

האם למילים "אורגני" ו"טבעי" אותה משמעות?
התשובה היא לא. אין להחליף בין המושגים "אורגני" ו"טבעי". מזונות רבים נושאים תווית של "טבעי", "עשוי מחומרים טבעיים בלבד" או "100% טבעי". אין לבלבל ביניהם לבין מזון אורגני – מזון אורגני הוא מזון שעומד בסטנדרטים של גידול ועיבוד כפי שנקבעו ע"י משרד החקלאות.


האם מזון אורגני מזין יותר?

התשובה עדיין לא ברורה לגמרי. מחקר שפורסם לאחרונה ערך סקירת מחקרים שנעשו ב-50 השנה האחרונות על ההרכב התזונתי של מזונות אורגניים ומזונות קונבנציונליים. החוקרים הסיקו כי לא קיים כל הבדל בין ההרכב התזונתי של מזונות אורגניים ומזונות קונבנציונליים. המחקר בתחום זה עדיין נמשך.

למה בכל זאת יש הבוחרים במזון אורגני?
חומרי הדברה. בגידולים קונבנציונליים המגדלים משתמשים בחומרי הדברה במטרה להגן על הגידולים מפני עובש, חרקים ומחלות. הגידולים מכילים שאריות של חומרי הדברה ויש המעדיפים להקטין את החשיפה לחומרים אלו.

תוספי מזון. חל איסור בשימוש בתוספי מזון במזונות אורגניים. תוספי המזון השכיחים במזונות הקונבנציונליים כוללים חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח ומונוסודיום גלוטמט.

איכות הסביבה. שיטות העיבוד האורגניות הן ידידותיות לסביבה; מפחיתות את זיהום האוויר ומשמרות את המים והקרקע.

האם יש גם חסרונות בצריכת מזון אורגני?
אחד החסרונות העיקריים בצריכת מזון אורגני הוא מחירם הגבוה ביחס למזון הקונבנציונלי. אחת הסיבות למחיר הגבוה היא ההוצאות הגבוהות הכרוכות בשיטות העיבוד. למתלבטים בקניית מזון אורגני חשוב לבחור גידולים שבגידול קונבנציונלי הסיכוי שלהם להכיל כימיקלים הוא גדול יותר. גידולים אלו כוללים תות-שדה, ברוקולי, פטרוזיליה, עגבניות, מלפפונים, קישואים, תפוחי אדמה, צנון, גזר, בטטה. מאידך, לגידול בננה תפוז ואבוקדו  נדרשים מעט כימיקלים ולכן אין הכרח לבחור באופציה האורגנית.


טיפים למזון בטוח

בין אם בחרתם בתזונה על טהרת האורגני, ובין אם בחרתם בתזונה המבוססת על מזון אורגני וקונבנציונלי מומלץ להיעזר בטיפים הבאים:
בחרו מזונות מגוונים ממקורות מגוונים. כך תצרכו מגוון רחב יותר של רכיבי מזון ותקטינו את החשיפה לחומר הדברה מסוים.

– השתדלו לקנות את פירות ו/או ירקות העונה. הם טריים ומזינים יותר בהשוואה לפירות או ירקות משומרים או קפואים.

– רחצו ושפשו במברשת את הפירות והירקות לפני האכילה. הרחיצה מסירה את הלכלוך, החיידקים ואת שאריות חומרי ההדברה משטח הפנים. לא את כל שאריות חומרי ההדברה ניתן להסיר ברחצה ושפשוף. ניתן גם לקלף פירות וירקות אולם הקילוף גורם לאיבוד של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp