משקאות ממותקים מזיקים ללב

משקאות ממותקים מזיקים ללב

sweetened_drinks
שתיית משקאות קלים וממותקים עלולה לגרום לנזק חמור לבריאות הלב. כך על פי סקירה שהתפרסמה ב-28 בספטמבר 2015 בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

בסקירת המאמרים נמצא כי שתייה של כוס אחת או שתיים של משקאות ממותקים מגבירה ב-35% את הסיכון להתקף לב או למחלת לב קטלנית. הסיכון לשבץ גדל ב-16% והסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 גדל ב-26%.

לדברי דוברת האגודה האמריקאית לתזונה ודיאטה, סקירה זו באה בעקבות הדגש שמושם כיום על עודף סוכר כגורם משמעותי בהגברת הסיכון למחלות לב. בעבר הושם דגש חזק על הפחתת שומנים וכולסטרול. בקרוב ייצאו הנחיות בהם יושם יותר דגש על תוספת סוכר ופחות על שומנים וכולסטרול. הפחתת שומנים וכולסטרול היא חשובה אולם מסתבר שלהפחתת הסוכר השפעה מיטבית גדולה יותר.

הסוכר במשקאות ממותקים מהווה מחצית מכלל תצרוכת הסוכר בארה"ב. פחית אחת של משקה תוסס ממותק מכילה כ-35 גרם סוכר, המשתווה לכ-9 כפיות סוכר.

לדברי החוקרים, יצרנים נוהגים להמתיק את המשקאות בסוכר שולחני או בסירופ תירס עשיר בפרוקטוז.  שני מקורות הסוכר מכילים שני סוכרים פשוטים: פרוקטוז וגלוקוז.

החוקרים מאמינים כי שני הסוכרים, פרוקטוז וגלוקוז, גורמים נזק ללב. גלוקוז גורם לעלייה מהירה של רמות הסוכר בדם ובעקבותיה עלייה ברמות האינסולין והגברת הסיכון לסוכרת מסוג 2, שהוא גורם סיכון בפני עצמו למחלות לב. צריכת-יתר של פרוקטוז עלולה גם היא לגרום לבעיות לבביות אולם בדרכים "ערמומיות" יותר. נוכחות פרוקטוז מנחה את הכבד לשחרר טריגליצרידים וכולסטרול "רע"  (כולסטרול LDL) לזרם הדם. צריכה מופרזת של פרוקטוז עלולה לגרום לכבד שומני.
צריכת-יתר של פרוקטוז עלולה לגרום להצטברות של חומצת שתן בדם ולהגברת הסיכון למחלת גאוט – דלקת מפרקים, הדלקת כשלעצמה קשורה גם היא לסיכון למחלות לב.
לבסוף, נמצא גם קשר בין צריכת-יתר של פרוקטוז לבין הצטברות שומן בטני, שהוא גורם סיכון נוסף למחלות לב.

לדברי החוקרים, ייתכן שלסוכר הנוזלי במשקאות השפעה מזיקה יותר בהשוואה לסוכר שולחני. הסוכר הנוזלי נכנס במהירות רבה יותר לזרם הדם בגוף.

משרד החקלאות האמריקאי הציע תווית מזון חדשה בה תפורט כמות הסוכר הטבעית שבמזון וכמות הסוכר שהוספה לו. לדוגמא: בגביע יוגורט יצוין כי 9 גרם סוכר מקורו בחלב שביוגורט ו-10 גרם סוכר הוסף ליוגורט כדי להמתיקו.

עד שהתווית החדשה תהיה זמינה, מציעים החוקרים לציבור להקדיש תשומת לב לכמות סך הסוכר המופיעה בתוויות הנוכחית ולחיפוש שמות המזוהים עם סוכר ברשימת המרכיבים: דקסטרוז, סוכרוז, מולסה, סירופ, סירופ תירס.

 

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp