סכנות אורבות באריזות פלסטיק

סכנות אורבות באריזות פלסטיק

plastic_conatiners

 

מחקר שהתפרסם ב-9 ביולי 2015 בכתב העת Hypertension מצא, כי כימיקלים במוצרי פלסטיק הידועים כ"בטוחים לשימוש", שאמורים היו להחליף את אלו האסורים בשימוש, עלולים לגרום לאותם נזקים בריאותיים.

מדובר בשתי תרכובות כימיקליות (DINP, DIDP) השייכים לקבוצת הפתלטים (Phthalates). תרכובות אלו משמשות לחיזוק עטיפות פלסטיק, בסבון, קוסמטיקה ובתבניות של מזונות מעובדים. במחקר נמצא כי תרכובות אלו עלולות להגביר את הסיכון ליתר-לחץ-דם וסוכרת בילדים ומתבגרים. תרכובות אלו החליפו את השימוש בתרכובת כימיקלי אחרת (DEHP) שנמצאה בעלת סיכונים בריאותיים זהים.

במחקר הנוכחי נמצא כי כל צריכה של פי 10 DINP ו-DIDP גרמה לעליה של 1.1 מ"מ כספית בלחץ הדם. במחקר קודם, שפורסם במאי 2015 בכתב העת Journal of Endocrinology & Metabolism נמצא קשר בין צריכת שתי תרכובות אלו לבין סיכון מוגבר לעמידות לאינסולין בקרב מתבגרים, שעלול לבשר על סוכרת.

בשנת 2004 אסרו באירופה את השימוש ב-DEHP, ובעשור האחרון החליפו יצרנים בארה"ב את ה-DEHP ב-DIDP ו-DINP. בישראל יש מידע זמין מועט מאוד בנושא כימיקלים במוצרי צריכה.

בסיכום, לדברי החוקר הראשי: "מחקר זה מדגיש ביתר שאת את הצורך לבדוק את רמת הרעילות של התרכובות לפני שהשימוש בהם הופך להיות נפוץ ורחב….  עם זאת, ישנן דרכים פשוטות וקלות בהן ניתן להקטין את החשיפה למוצרי פלסטיק במזון; לא לחמם מזון בתבניות פלסטיק, או מזון המכוסה בפלסטיק במיקרוגל, ולרחוץ את תבניות הפלסטיק ביד ולא במדיח כלים שבו השימוש בכימיקלים חזקים עלול להגביר את המעבר את הכימיקלים למזון".

 

 

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp