ברוקולי להגנה מפני סרטן הכבד

ברוקולי להגנה מפני סרטן הכבד

ברוקולי להגנה מפני סרטן הכבד

 

מחקר חדש מצא שאכילת ברוקולי עשויה להגן מפני סרטן הכבד. כמו כן נמצא במחקר כי צריכה של ברוקולי בתפריט עשויה להגן מפני התפתחות מחלת הכבד השומני הלא-אלכוהולית (Non-alcoholic fatty liver disease) שעלולה לגרום לסרטן הכבד בעל שיעור תמותה גבוה. המחקר פורסם במרץ 2016 בכתב העת Journal of Nutrition.

מחקרים קודמים מצאו כי אכילת ברוקולי עשויה להגן מפני סוגים שונים של סרטן, במחקר זה נבדקה ההשפעה על סרטן הכבד. לדברי פרופסור אליזבט ג'פרי, פרופסור לתזונה באוניברסיטת אילינוי שעמדה בראש צוות המחקר, הסיבה העיקרית לביצוע המחקר היא מגפת ההשמנה בארצות הברית. מחקרים קליניים שנערכו עד היום מצאו קשר בין השמנת-יתר לסרטן הכבד, בעיקר בקרב גברים – גברים הסובלים מהשמנת-יתר נמצאים בסיכון מוגבר פי 5 לחלות בסרטן הכבד.

צוות החוקרים בדק את ההשפעה של אכילת ברוקולי בעכברים שנשאו את הגורם המחולל את סרטן הכבד (קרצינוגן).  נבחנו 4 קבוצות של עכברים, חלקם היו בדיאטת בקרה, או בדיאטה מערבית (עשירה בשומנים וסוכרים) וחלקם הוזנו בברוקולי.

בעכברים שהוזנו בדיאטה המערבית נמצאו יותר גושים בכבד והגושים היו גדולים יותר בהשוואה לעכברים שהוזנו בדיאטת הבקרה. עם זאת נמצא, כי כאשר עכברים בדיאטה המערבית הוזנו בברוקולי מספר הגושים בכבד ירד, עם זאת לא היה שינוי בגודלם.

לדברי פרופסר ג'פרי, בנוסף להשפעה של ברוקולי על התאים הסרטניים, המטרה העיקרית בביצוע המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של ברוקולי על בריאות הכבד. כבד שומני עלול להיווצר בשתי דרכים; אכילת מזונות עתירי שומן וסוכר ושתייה מופרזת של אלכוהול. במחקר הנוכחי לא השתמשו באלכוהול ולכן באלו שהוזנו בדיאטה המערבית התפתחה מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית. במחלה זו נוצרים כדורי שומן על הכבד – תופעה שנצפתה בעכברים שהוזנו בדיאטה המערבית. עם זאת הזנה בברוקולי הגנה מפני התפתחות כבד שומני באמצעות הפחתת הספיגה והגברת הפליטה של שומנים בכבד.

לדברי פרופסור ג'פרי, קשה מאוד להקפיד על דיאטה דלה בשומנים, בעיקר לאור הפיתויים הרבים של מזון מהיר, אולם ברוקולי הוא מצרך נפוץ שאפשר ומומלץ לכלול אותו בארוחה היומית.

מחקרים קודמים שבצעה פרופסור ג'פרי מצאו, כי הדרך הטובה ביותר לניצול הרכיב האנטי-מסרטן בברוקולי  (sulforaphane), היא לאכול ברוקולי טרי או לאדות אותו קלות.

במחקר זה השתמשו בברוקולי אולם, מדגישה פרופסור ג'פרי, ייתכן שלירקות אחרים ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, לפת ועוד) קיימת השפעה דומה.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp