מיתוסים הקשורים לדיאטה

מיתוסים הקשורים לדיאטה

[ad#מיתוסים ודיאטה]

דיאטה - מיתוסיםהדיאטות האופנתיות תורמות לירידה בטוחה במשקל
האמת: לעיתים קרובות מבטיחות הדיאטות האופנתיות המתפרסמות בכלי התקשורת השונים ירידה חדה וקבועה במשקל. הן אפילו מציעות לנו לוותר על אכילת מזונות מסוימים כתנאי להצלחת הדיאטה. האמת היא שלאורך זמן קשה, או בלתי אפשרי, להתמיד בדיאטה הדורשת קיצוץ דרסטי בקלוריות או באבות מזון מסוימים. בנוסף, דיאטות קיצוניות אינן מכילות את כל אבות המזון שהגוף דורש ועל כן עלולות לגרום לבעיות בגדילה ובהתפתחות. דיאטה המכילה פחות מ-800 קלוריות ליום עלולה לגרום להפרעות חמורות בקצב לב ועלולים אף להסתיים במוות. איבוד משקל בקצב גבוה במיוחד (יותר מ-11/2 ק"ג לשבוע, לאחר מספר שבועות של דיאטה) עלול לגרום להיווצרות אבנים בכיס המרה.

תפוח-עץ ירוק וחמוץ מכיל פחות סוכר מתפוח-עץ מתוק
האמת:
כל סוגי התפוחים מכילים כמות דומה של סוכר ההבדל במידת המתיקות נובע מסוג הסוכר ומתיקותו ומכמות החומצות שבפרי.

מיץ פרי טבעי הוא דיאטטי

האמת: בפחית מיץ פרי (330 מ"ל) ללא תוספת סוכר יש 8 כפיות סוכר, כמו בכל פחית משקה קל (פחית קולה למשל).

דגים מכילים כולסטרול

האמת: אף שדג מכיל כולסטרול, מבנה השומן שלו תורם להפחתת רמות הכולסטרול בדם (אומגה 3- שמן דגים) ולכן מומלץ לשלב אותו בתפריט היומי.

מזונות כמו מרק כרוב, מיץ אשכוליות ששורפים קלוריות

האמת: אין שום מזון או משקה ששורף קלוריות. כמה מזונות המכילים קפאין עשויים להגביר את קצב חילוף החומרים (הדרך שבה גופך משתמש בקלוריות או באנרגיה) לזמן קצר, אולם הם אינם גורמים לירידה במשקל.

מוצרים לירידה במשקל, טבעיים או ממקור צמחי, בטוחים לשימוש
האמת:
מוצר לירידה במשקל המתהדר בהיותו טבעי או ממקור צמחי אינו בהכרח בטוח. לדוגמא, מוצרים מסוימים המכילים אפדרה (Ephedra) – שהוא כיום אסור לשימוש בארץ ובארה"ב – גרם לבעיות בריאותיות חמורות ואפילו למקרי מוות. יחד עם זאת מוצרים רבים, ממקור צמחי, שאינם מכילים אפדרה עלולים גם הם לכלול רכיבים המסוכנים לצריכה.

ניתן לאכול פירות במהלך היום ללא הגבלה – בתנאי שאכילתם לא תהיה סמוך לארוחה

האמת: לא הוכח שאכילת פירות בנפרד תורמת לעיכול יעיל יותר. הפירות עתירי סוכר, ולכן ובאכילתם מוגברת הפרשתו של הורמון האינסולין הגורר אחריו ירידה ברמת הסוכר, תשוקה לאכילת פחמימות ושוב הפרשה מוגברת של אינסולין וכך חוזר חלילה. מעגל הקסמים הזה עלול לגרום להשמנה ובהמשך למחלות רבות נוספות, כמו יתר לחץ דם וסוכרת.

אני יכול לאכול כל מה "שבא לי" ועדיין לרדת במשקל
האמת:
כדי לרדת במשקל עליך לנצל יותר קלוריות מאלו שהינך אוכלת. אמנם אפשרי לאכול כל מזון שתבחרי ועדיין לרדת במשקל – זאת בתנאי שצריכת סך הקלוריות ליום תהיה נמוכה יותר. יש להוריד את מספר הקלוריות שאת אוכלת מידי יום ו/או להגביר את רמת הפעילות הגופנית. מילת המפתח הוא שמירה על גודל המנה. השתדלי לאכול מנות קטנות יותר ולבחור במזונות שאינם עשירים בקלוריות.

קמח לבן הופך בקיבה למעין "דבק" ולכן מומלץ להימנע מצריכתו
האמת:
הקמח הלבן לא הופך לעיסה נדבקת בקיבה. יחד עם זאת לא מומלץ להרבות את השימוש בו כי הוא גורם לעליית הסוכר בדם ותורם להשמנה. להעדיף שימוש בקמח מלא או שילוב של קמח לבן וקמח מלא.

מזון שעליו כתוב "דל שומן" או "ללא שומן" אינו מכיל קלוריות
האמת:
מזון "דל שומן" או "ללא שומן" הוא מופחת קלוריות לעומת אותו מזון שאינו מופחת בשומן. מזונות מעובדים רבים המצהירים שהם "דלי שומן" מכילים לעיתים אותו מספר קלוריות, או לעיתים יותר קלוריות מהמזון בגרסה המקורית שלו. לעיתים קרובות על מנת לשמור ולשפר את מרקם המזון מוסיפים לו יותר סוכר, קמח או עמילנים במקום השומן שהוסר.

מסטיק מסייע להרזיה
האמת:
מחקר בריטי מצא שהקבוצה שלעסה מסטיק צרכה פחות קלוריות לעומת הקבוצה שלא לעסה. יתירה מזו התשוקה למזון ולמתוקים שלוש שעות אחרי הארוחה ירדה בצורה משמעותית.

לדלג על ארוחות היא שיטה מומלצת לירידה במשקל
האמת:
מחקרים רבים מראים שאנשים המדלגים על ארוחות הבוקר ו/או אוכלים פעם או פעמיים ביום בלבד, הם שמנים יותר לעומת אלו שמקפידים על ארוחת הבוקר ו/או מספר ארוחות במהלך היום. ייתכן שהסיבה היא שכאשר מדלגים על ארוחה מגיעים רעבים יותר לארוחה הבאה וממילא גם אוכלים יותר. כמו כן, אנשים המקפידים לאכול מספר פעמים במהלך היום נוטים יותר לשלוט על התיאבון וגודל המנות בארוחה.

במהלך הדיאטה אפשר לשתות קפה ללא הגבלה
האמת:
בכוס חלב יש תשעה גרם לקטוז (סוכר החלב) שזה שווה ערך לשתי כפיות סוכר – כך ששתייה מרובה של קפה עם חלב עלול לחבל בתהליך הירידה במשקל. מלבד זאת, הקפאין שבקפה עלול לגרום לתופעות לוואי של עצבנות ואי-שקט אותו מנסים לעיתים להפיג באכילה מופרזת.

אפשר לשתות משקאות דייאט ללא הגבלה
האמת:
מחקרים מראים שמשקאות דיאטטיים לא רק שלא מסייעים לתהליך הירידה במשקל אלא עלולים לגרום להשמנה. החוקרים טוענים כי משקאות דייאט מצליחים "לרמות" את הגוף לזמן קצר בלבד. בשלב כלשהו הגוף "מצפה" לקבל מנה של קלוריות ואם הוא לא מקבל זאת, מתעורר לחיים מנגנון הרעב, והגוף דורש מזון נוסף. בנוסף, בטיחותם של הממתיקים המלאכותיים שבמשקאות הדייאט שנוי במחלוקת וזו סיבה טובה נוספת להמעיט בצריכתם.

אגוזים ושקדים הם משמינים ולא מומלצים לאכילה כאשר עושים דיאטה
האמת: אגוזים בכמויות קטנות יכולים להיות חלק מדיאטה מאוזנת ובריאה. האגוזים אמנם עשירים בשומן וקלוריות אך סוג השומן באגוזים הוא כזה שאינו נדבק לדפנות כלי הדם. אגוזים הם גם מקור מצוין לחלבון, סיבים תזונתיים ומינרלים. אכלו מנות קטנות של אגוזים (מנה של 30 גרם אגוזים/שקדים מכילה כ-270 קלוריות).

הפרדה בין חלבונים ופחמימות היא שיטה מוצלחת לירידה במשקל
האמת:
אין כל הוכחה מדעית לכך שהפרדת מזונות מיטיבה עם הרוצים לרדת במשקל. בנוסף לכך, רבים מהמזונות שאנו צורכים על בסיס יום יומי מכילים תערובת של אבות מזון. למשל, החלב הוא גם חלבון וגם פחמימות ושומנים, כך שגם אי אפשר להפריד לחלוטין בין אבות המזון.

מוצרי חלב משמינים ואינם בריאים
האמת:
חלב, יוגורט וגבינות דלי שומן הם מזינים ובריאים בדיוק כמו המוצרים הרגילים אולם ללא תוספת השומן והקלוריות. מוצרי חלב עשירים ברכיבי מזון שהגוף זקוק להם. הם עשירים בחלבון המסייע גם בבניית שריר ועשירים בסידן שהוא חיוני לבריאות העצם והתפתחותה. חלק ממוצרי החלב מועשרים בויטמין D שעוזר לגוף בניצול מיטבי של הסידן.

אכילת לחם אסורה בדיאטה
האמת:
בפרוסת לחם רגיל יש כ- 70 קלוריות. באומצה אחת יש כ- 400 קלוריות (בערך 6 פרוסות לחם!). מה שמשמין בלחם הוא מה שנחליט למרוח עליו. הלחם, בעיקר הלחם העשוי מחיטה מלאה, חשוב לגופנו כמקור מצוין לפחמימות מורכבות. יש חשיבות להתאמת מספר הפרוסות לכלל הדיאטה ולמשקל הגוף.

מומלץ להפסיק לאכול בשעות הערב המוקדמות
האמת:
בזמן השינה קצב ספיגת המזון במעי היא נמוך יותר אך אין בכך כל נזק או יתרון. בערב מומלץ לאכול ארוחה קלה הכוללת פחמימות שיעלו את רמת הסרוטונין במשך הלילה ועשויים לתרום לשינה טובה יותר.

להיות צמחוני משמעותו להיות בריא יותר ורזה יותר
האמת:
אכן מחקרים מראים כי צמחוניים נוטים לאכול פחות שומן ומשקלם הוא נמוך יותר בהשוואה למשקלם של אלו שאינם צמחונים. יחד עם זאת חשוב לזכור שגם הצמחוניים עלולים לבחור במזונות עשירים בשומן ודלים ברכיבים תזונתיים חיוניים. רצוי להרכיב את הדיאטה הצמחונית בקפידה (או להיעזר בדיאטנית) על מנת להבטיח את צריכת רכיבי המזון החיוניים לגדילה, התפתחות ואף לירידה במשקל ואינם מצויים בחלק במרבית המזונות שמקורם בצומח. יש להקפיד בעיקר על צריכת סידן, ברזל, ויטמין D, ויטמין B12 , אבץ וחלבון.

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp