סויה – בריא או לא?

סויה – בריא או לא?

 

 

 

 

סויה הוא צמח הגדל באופן טבעי בדרום מזרח אסיה והוא מזון שנהוג באסיה מזה למעלה מ-5,000 שנה. סויה מכילה חלבונים, איזופלבונים (חומרים דמויי אסטרוגן)  וסיבים תזונתיים שלכולם מיוחסת השפעה מיטיבה על הבריאות.
סויה היא מקור מצוין לחלבון מן הצומח משום שהיא מכילה את כל החומצות האמיניות ההכרחיות (שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו). סויה היא גם מקור ללציטין (שומן). מחקרים רבים נעשו על האיזופלבונים והלציטין בסויה מצאו כי לאיזופלבונים, בעיקר לגניסטין  מיוחסת השפעה דומה לזו של ההורמון אסטרוגן , לפיכך פעמים רבות הם מכונים "פיטו-אסטרוגנים" (אסטרוגנים מן הצומח).

מקורות נפוצים לאיזופלבונים כוללים פולי סויה קלויים, פולי סויה ירוקים, קמח סויה, טמפה, טופו ועוד. מוצרי סויה מעובדים (כמו המבורגר צמחוני, חטיפי אנרגיה וגלידות על בסיס סויה) מכילים בדרך כלל כמות גדולה של חלבונים וכמות מזערית של איזופלבונים.

מה מלמדים אותנו המחקרים?

• הורדת כולסטרול. מחקרים רבים מאוד מצאו כי הוספה של חלבון סויה לדיאטה היומית מפחיתה רמות גבוהות של כולסטרול, ירידה קטנה יותר נמצאה ברמות הטריגליצרידים. עם זאת, לא הוכח שלצריכת חלבון סויה יש השפעה לטווח רחוק על הסיכון ללקות בהתקף לב או שבץ.

• שלשולים חריפים בתינוקות ופעוטות. פורמולה על בסיס סויה הניתנת לפעוטות ותינוקות (גילאי 36-2 חודשים) הסובלים משלשולים, מפחיתה את מספר היציאות ואת משך השלשולים. תוספת של סיבים תזונתיים לפורמולת סויה מגבירה את ההשפעה. נדרשים מחקרים איכותיים יותר על מנת להמליץ בצורה גורפת על תוספת חלבון סויה לתינוקות משלשלים. מומלץ להורים להתייעץ ברופא המטפל במקרים בהם הפעוט סובל משלשולים ממושכים, סימני התייבשות, דם בצואה או שלשולים המלווים בחום.

• אלרגיות. תינוקות אלרגיים לחלב מוזנים לרוב בפורמולה על בסיס סויה. אין כיום הוכחה מדעית מספקת לשימוש בפורמולת סויה  למניעת אלרגיה. יש צורך במחקרים נוספים בתחום זה.

• פעילות גופנית. חלבון סויה נחקר כמקור חלבוני מועדף לשיפור הכושר. באופן כללי המחקרים מניחים שחלבון סויה עדיף על פעילות ללא תוספת חלבון, אבל אין להסיק מכך שהוא עדיף על חלבונים ממקורות אחרים.
לסיכום, נכון להיום קיימת הוכחה מדעית מוצקה לשימוש בחלבון סויה להורדת כולסטרול ולטיפול בשלשולים חריפים בתינוקות ופעוטות (ראה הערה בסוף הכתבה).

האם אכילת סויה עלולה לגרום לתופעות לוואי?

• אלרגיות. אכילת סויה עלולה לגרום לתגובה אלרגית בדיוק כמו חלב, ביצים, בוטנים, דגים ודגנים. הסימנים נעים בין נזלת לירידה חדה ופתאומית בלחץ הדם.
מלבד האלרגיות לאכילת סויה יש מעט מאוד תופעות לוואי הכוללות: כאבי בטן וגזים. במקרים מסוימים דווח על נפיחות, כאבי בטן, בחילות ועצירות לאחר אכילת סויה. תופעות חמורות נצפו בתינוקות שהוזנו בפורמולת סויה. התופעות כללו הקאות, שלשולים, פגיעה בצמיחה, ופגיעה/דימום בדופן המעי.

• השפעה על הורמון בלוטת התריס. תינוקות המוזנים בפורמולה על בסיס סויה עלולים לסבול מזפקת (Goiter – נפיחות בצוואר הנוצרת כתוצאה מבלוטת תריס מוגדלת), הבלוטה חוזרת לגודלה הנורמלי עם הפסקת השימוש בפורמולה. כמו כן, דווח על מקרים שכיחים יותר של דלקת עור אטופית (מחלת עור דלקתית המתבטאת בהתקפי אקזמה, גרד ויובש בעור) בתינוקות שהוזנו בפורמולת סויה או בחלב פרה.

• אנשים החולים בסרטן רגיש להורמונים. סויה מכילה איזופלבונים שמיוחסת להם השפעה דמוית אסטרוגן. מסיבה זו אכילת סויה שעלולה (לפחות מבחינה תיאורטית) לגרום להאצת הגידול הסרטני ולכן אינה מומלצת לאנשים החולים בסרטן השד, השחלות ודרכי השתן.

• תינוקות ופעוטות. מספר מחקרים שנעשו בתינוקות בשנת חייהם הראשונה מצאו כי לתינוקות שהוזנו בפורמולה הייתה מסת עצם נמוכה יותר בהשוואה לאלו שהוזנו בפורמולה על בסיס חלב פרה. מומלץ להורים השוקלים להאכיל את תינוקם בפורמולה על בסיס סויה, להתייעץ עם רופא המשפחה או תזונאית במטרה לוודא שהתינוק אכן מקבל את כמות הוויטמינים והמינרלים הדרושים להתפתחותו.

הערה: המידע המובא במאמר זה מבוסס על מסקנות מסקירת מחקרים מדעיים שנערכה ע"י Natural Standard
http://www.naturalstandard.com

 

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp