אלכוהול – לאזן בין יתרונות וחסרונות

אלכוהול – לאזן בין יתרונות וחסרונות

Alcohol

 

חילוקי הדעות הקשורים ליתרונות ולחסרונות הכרוכים בשתיית אלכוהול קיימים מזה אלפי שנים. עם זאת, קיימת תמימות דעים שיש להתייחס לאלכוהול כמשקה אך גם כרעל – הכול תלוי בעיקר במינון ובדפוסי השתייה. שתייה מתונה תורמת לבריאות הלב וכלי הדם, ויתכן שהיא אף מגינה מפני סוכרת מסוג 2. מאידך, שתייה כבדה של אלכוהול עלולה לפגוע בכבד, בלב, בעובר ולהגביר את הסיכון לסרטן השד ולסוגי סרטן אחרים.

על פי ההגדרה של המשרד לחקלאות ותזונה בארה"ב, שתייה מתונה נחשבת בגברים ל-1-2 משקה ליום, ולנשים מקסימום משקה אחד ביום.

כמות משקה אחד:
בירה – 350 מיליליטר
יין – 150 מיליליטר
ליקר/וויסקי – 45 מיליליטר

המרכיב העיקרי באלכוהול שגורם להשפעותיו המזיקות הוא אתנול. אתנול משפיע על הגוף בדרכים שונות; יש לו השפעה ישירה על הקיבה, המוח, הלב, כיס המרה והכבד.

 

האם חשוב איזה משקה אלכוהולי שותים?
הצרפתים אוכלים מאכלים עשירים בשומן ויחד עם זאת סובלים פחות ממחלות לב בהשוואה לאוכלוסייה המערבית. תופעה זו מכונה "הפרדוקס הצרפתי". מומחים אחדים טוענים כי ההבדל טמון בעובדה שהצרפתים מרבים בשתיית יין אדום.

מחקרים הוכיחו, עם זאת, כי לסוג המשקה האלכוהול יש השפעה זניחה על בריאות הלב. אחד המחקרים בדק את הרגלי השתייה של 38,000 איש במשך 12 שנים. התוצאות הראו שאלו ששתו בצורה מתונה היו בסיכון מופחת של 35% להתקף לב בהשוואה לאלו שלא שתו כלל. הסיכון המופחת נצפה במידה שווה באלו ששתו משקאות מסוגים שונים (יין, בירה, ליקר, וודקה ועוד). לתדירות השתייה הייתה השפעה מכרעת: גברים ששתו משקה אלכוהולי מידי יום היו בסיכון נמוך יותר להתקפי לב בהשוואה לגברים ששתו פעם או פעמיים בשבוע.

 

החשיבות של דפוסי השתייה
איך אתה שותה חשוב יותר ממה אתה שותה. מתוצאות מחקרים שנערכו בעבר עולה, כי שתייה של משקה אלכוהול אחד ליום אינה משתווה לשתייה של 7 משקאות אלכוהוליים בסוף השבוע. בשני המקרים כמות האלכוהול השבועית היא זהה – אולם ההשפעות הבריאותיות הן שונות לחלוטין.

 

שתייה מופרזת של משקאות אלכוהוליים

שתייה כבדה של משקאות אלכוהוליים משפיע על איברים רבים בגוף:

כבד. שתייה כבדה של אלכוהול גורמת נזק לכבד שעלול להתבטא בדלקת הכבד (הפטיטיס) או להצטלקות הכבד (שחמת).

לב. שתייה כבדה עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם ולהזיק לשרירי הלב.

סרטן. מחקרים הראו כי שתיית אלכוהול מופרזת בקרב גברים מגבירה את הסיכון לסרטן הפה, הושט, הלוע, הגרון, השד, המעי הגס ופי הטבעת. בקרב נשים שתייה מופרזת מגבירה את הסיכון לסרטן הכבד, השד והמעי הגס.

 

סרטן וחומצה פולית
חומצה פולית, המכונה גם ויטמין B9, חיונית להתפתחות חוט השדרה של העובר, ויש לה תפקידים חשובים גם בהמשך החיים. אחד התפקידים החשובים ביותר הוא סיוע בבניית הדי.אן.אי, המולקולה שנושאת את קוד החיים.

אלכוהול לא מאפשר לחומצה הפולית להיספג בדם וברקמות, ואחת הסברות היא שזוהי הדרך בה צריכת אלכוהול מגבירה את הסיכון לסוגים שונים של סרטן.

 

שתייה מתונה והסיכון להתפתחות סרטן השד בנשים

קיימות ראיות מדעיות מוצקות המצביעות על הקשר בין שתייה מתונה של משקאות אלכוהוליים, לסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד בנשים. בניתוח של מספר מחקרים (שכלל 320,000 נשים) נמצא, כי נשים ששתו 2 משקאות אלכוהוליים ליום ויותר, היו בסיכון מוגבר ב-41% לפתח סרטן השד.
צריכה מוגברת של חומצה פולית עשויה להפחית את ההשפעה המזיקה של אלכוהול. במחקר האחיות הגדול נמצא כי נשים שרמת החומצה הפולית בדמן הייתה הגבוהה ביותר, היו בסיכון מופחת ב-90% להתפתחות סרטן השד, בהשוואה לנשים שרמת החומצה הפולית בדמן הייתה הנמוכה ביותר.
צריכה יומית של לפחות 600 מיליגרם חומצה פולית, עשויה להקטין את הסיכון להתפתחות סרטן השד בנשים השותות אלכוהול.

 

שתייה מתונה של אלכוהול
שתייה מתונה של אלכוהול אינה חפה מהשפעות שליליות.

שינה. קושי להירדם ושיבוש דפוסי השינה.

שיפוט. הפרעות ביכולת השיפוט והחשיבה ההגיונית.

שילוב של תרופות ואלכוהול. שילוב של תרופות ואלכוהול עלול להיות מסוכן מאוד, בעיקר עם תרופות נוגדות דיכאון, משככי כאבים ותרופות הרגעה.

התמכרות. אלכוהול ממכר, בעיקר בקרב אנשים שלהם היסטוריה של אלכוהוליזם במשפחה.

 

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp