השילוב המנצח לטיפול בסוכרת

השילוב המנצח לטיפול בסוכרת

diabetes_cobo_therapy

 

 

סקירת מחקרים שהתפרסה לאחרונה מצאה כי הדרך היעילה ביותר לטיפול בסוכרת מסוג 2, בהשוואה לדרכי הטיפול הנהוגות כיום, היא שילוב של אינסולין ותרופה דמוית הורמון. הסקירה התפרסמה בכתב העת Lancet ב-12 בספטמבר 2014.

התרופה, החדשה יחסית, שייכת לקבוצת תרופות להזרקה המכונה  Glucagon-like peptide-1 agonist ) GLP-1).  התרופה מחקה את פעילות ההורמון במעיים ובארה"ב משתמשים בה כטיפול בלעדי, או בשילוב עם אינסולין.

לדעת החוקרים תוצאות ניתוח הסריקה הנוכחית מראה לראשונה את יתרונו של טיפול משולב זה על פני טיפולים מקובלים אחרים.

ככל שרמת הסוכר יורדת ומתקרבות לערך הנורמלי, הסיכון לרמת סוכר נמוכות מידי (היפוגליקמיה) ועלייה במשקל גדל. תופעות אלו עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם, הנפוצות בקרב החולים בסוכרת.

החוקרים סקרו 15 מחקרים שנערכו בשנים 2011 ו-2014 בהם השתתפו למעלה מ-4,300 חולי סוכרת. התוצאות שנתקבלו היו מדהימות. הטיפול המשולב של אינסולין ו-GLP-1 היה ב-92% יעיל יותר בהשגת רמה אופטימלית של סוכר בדם, בהשוואה לטיפולים סטנדרטיים אחרים. יתירה מזאת, לא נמצא כל הבדל בסיכון להיפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה בדם) בין אלה שקיבלו טיפול משולב לאלו שקיבלו טיפול סטנדרטי. במקום לעלות במשקל, אלו שקיבלו טיפול משולב ירדו במשקל, הירידה במשקל הייתה בממוצע 3 ק"ג.

לדברי מחבר המחקר,  ניתוח תוצאות הסקירה מראה בבירור כי טיפול משולב עשוי להוביל ל"ניצחון המשולש" בטיפול בסוכרת: שליטה מצוינת ברמות הסוכר, בלי הסיכון הנלווה לירידה ברמות הסוכר ולעלייה במשקל. עוד מוסיף המחבר כי תמיד קיימת האפשרות שאינסולין, או GLP-1 עלולים להיות בעייתיים עבור חולים בודדים. עם זאת, הוא מדגיש, לא ניתן לזהות קבוצה, או חולים, שטיפול זה אינו מתאים להם.

לדברי ד"ר ג'ון בוז, ראש היחידה לאנדוקרינולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת צפון קרולינה, "זהו צעד משמעותי קדימה – התוצאות אכן מוכיחות יתרון משמעותי הנובע מהטיפול המשולב". "ימים יגידו אם הטיפול המשולב אכן נסבל ומועיל ואז ההמלצה היא להתחיל בטיפול זה עוד בשלביה המוקדמים של המחלה".

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp