תוצרי לוואי בעיכול בשר אדום – סכנה לחלק מהחולים במחלות לב

תוצרי לוואי בעיכול בשר אדום – סכנה לחלק מהחולים במחלות לב

red-meat-heart

 

אנשים החולים במחלת כלי דם היקפיים ומרבים באכילת בשר אדום וביצים הם בסיכון מוגבר למוות מוקדם. כך על פי מחקר שפורסם ב-19 באוקטובר 2016 בכתב העת Journal of the American Heart Association.

מחלת כלי דם היקפיים (PVD) היא סיבוך של טרשת עורקים ונגרמת ע"י היצרות טרשתית (שקיעת רבדים) בעורקים הגדולים והבינוניים ברגליים. תסמינים שכיחים של המחלה הם כאבים או התכווצויות ברגליים בהליכה, או בפעילות אחרת, שחולפים בד"כ לאחר מנוחה. המחלה יכולה להופיע גם ללא תסמינים.

הגורם לסיכון המוגבר שנמצא במחקר באכילת בשר וביצים הוא תוצר לוואי של חיידקי המעי שתפקידו לפרק בשר וביצים. תוצר הלוואי נקרא (TMAO (trimethylamine N-oxide.

לצורך המחקר בדק צוות החוקרים את הקשר בין TMAO לבין מחלת כלי דם היקפיים בקרב למעלה מ-800 גברים ונשים. הגיל הממוצע של משתתפי המחקר היה 66 שנים. כל המשתתפים נבדקו לאבחון מחלת כלי דם היקפיים ורמות TMAO. המעקב אחר המשתתפים נמשך 5 שנים.

לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון והיסטוריה של מחלות לב נמצא, כי אנשים עם הרמות הגבוהות ביותר של TMAO היו בסיכון מוגבר פי 2 למוות במהלך 5 שנים בהשוואה לאנשים עם הרמות הנמוכות ביותר של TMAO.

לדברי החוקר הראשי, ד"ר ווילסון טאנג, המחקר אמנם לא מראה שרמות גבוהות של TMAO גורמות למוות, אולם הוא בהחלט מראה קשר בין השניים. עוד מוסיף ד"ר ווילסון, כי לצמחונים, טבעונים ואלו האוכלים דיאטה ים-תיכונית רמות נמוכות של TMAO ומסיבה זו מומלץ לאנשים עם רמות גבוהות של TMAO לקבל ייעוץ תזונתי לשינוי הדיאטה היומית.

לדברי ד"ר רוברט אקל, דובר איגוד הלב האמריקאי  (AHA) ופרופסור לרפואה באוניברסיטת קולורדו:  "זוהי דוגמה נוספת לאופן בו המזון שאנו אוכלים משפיע על חיינו". ד"ר אקל עבד עם ארגון הלב האמריקאי לבניית דיאטה לבריאות הלב המייצרת רמות נמוכות של TMAO. "הרעיון הוא לצרוך דיאטה המבוססת על פירות, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, קטניות, עוף ודגים. כמו כן, להמעיט באכילת בשר אדום ושומנים מן החי".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp