בדיקת שתן לאבחון רכיבי הדיאטה

בדיקת שתן לאבחון רכיבי הדיאטה

 

מדענים פתחו בדיקת שתן שמטרתה לאבחן את איכות הדיאטה הנצרכת. המחקר פורסם בינואר 2017 בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology.

הבדיקה, הנמשכת 5 דקות בלבד, מודדת סמנים ביולוגיים בשתן שנוצרו כתוצאה מפירוק רכיבי מזון לדוגמא, בשר אדום, עוף, דגים, פירות, ירקות ועוד. בנוסף מספקת הבדיקה אינדיקציה על כמות השומנים, סוכר, סיבים תזונתיים וחלבון שנצרכו בדיאטה.

במחקר השתתפו 19 מתנדבים שנתבקשו לצרוך ארבע דיאטות שונות – החל מהדיאטה הבריאה ביותר וכלה בדיאטה הפחות בריאה. הדיאטות הבריאות גובשו על פי הנחיות תזונתיות של ארגון הבריאות העולמי למניעת מצבים כמו השמנה, סוכרת ומחלות לב.

המתנדבים עקבו באדיקות אחר הדיאטות במשך 3 ימים. בדיקות שתן נאספו מידי יום בבוקר, אחה"צ ובערב. צוות המחקר בחן בדגימות השתן מאות תרכובות, הנקראות מטבוליטים, שהם תוצרי הפירוק של מזונות. מידע זה סייע לחוקרים לפתח פרופיל מטבולי בשתן המצביע על צריכה של תזונה בריאה ומאוזנת. המטרה היא להשוות בין הפרופיל המטבולי של "תזונה בריאה"  לבין פרופיל מטבולי בשתן של כל אדם, במטרה לאבחן האם הוא אכן צורך דיאטה בריאה.

במטרה לבחון את דיוק הבדיקה, התבססו החוקרים על מחקר קודם שכלל 291 מתנדבים. כל המתנדבים ספקו בדיקות שתן ודיווחו על הדיאטה היום-יומית שלהם. ניתוח בדיקות השתן אפשר לחוקרים במחקר הנוכחי לחזות את הדיאטה המדויקת של כל 291 המתנדבים.

לדברי פרופ' גארי פרוסט, העומד בראש המחקר, אחת החולשות העיקריות בכל מחקרי התזונה והדיאטה היא ההסתמכות הבלעדית על דיווח ומילוי יומני תזונה של הנחקרים. מחקרים מראים שכ-60% מהאנשים מספקים דיווח לא אמתי על כמות ואיכות המזון שהם צורכים. בדיקה מעין זו עשויה להוות אינדיקטור עצמאי המצביע על המזון הנצרך ועל איכותו.

צוות החוקרים מתכנן לשכלל את הטכנולוגיה באמצעות בדיקות על מספר גדול יותר של נחקרים, ולהעריך את דיוק הבדיקה בדיאטה של אדם ממוצע, מחוץ למסגרת המחקרית. החוקרים מקווים כי בתוך השנתיים הקרובות בדיקה זו תהיה נגישה לציבור הרחב. הרעיון הוא שבעתיד ניתן יהיה לאסוף בדיקות שתן בבית ולהעבירן לניתוח מעבדתי. בדיקות אלו עשויות לשמש דיאטנים בהנחיות מטופלים לתזונה מאוזנת ואף לירידה במשקל.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp