הגבלת השימוש בשומני טראנס – ירידה משמעותית במחלות לב ושבץ

הגבלת השימוש בשומני טראנס – ירידה משמעותית במחלות לב ושבץ

 

מחקר שפורסם לאחרונה מצא שיעור נמוך של התקפי לב ושבץ בקהילות בארה"ב בהן הוגבל השימוש בחומצות שומן מסוג טראנס. המחקר פורסם ב-12 באפריל 2017 בכתב העת JAMA Cardiology.

שומן הטראנס הוא שומן צמחי נוזלי שעבר שינוי כימי על מנת להפוך אותו למוצק. .הוא נמצא בעיקר במזונות המוכנים שאנחנו צורכים ומשמש בתעשיית המזון להארכת חיי המדף של המוצר ולשיפור טעמו ומרקמו. שומני הטראנס משמשים בעיקר בייצור מרגרינה, מוצרי מאפה כמו קרקרים, עוגות ועוגיות, ממתקים, חטיפים ומוצרי מזון אחרים המכילים "שומן צמחי מוקשה", וכן בטיגון מזון מהיר.

במחקר הנוכחי השוו החוקרים נתונים שהתקבלו בשנים 2002-2013 ממחוזות שונים בניו יורק, שבחלקם קיימת הגבלה בשימוש בחומצות שומן טראנס. המחקר מצא כי באזורים בהם קיימת הגבלה בשימוש בחומצות שומן טראנס נצפתה ירידה של 6% במספר האשפוזים כתוצאה מהתקפי לב ושבץ, לעומת האזורים שלא הגבילו את השימוש בטראנס.

בשנת 2018 אמור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לאסור את השימוש בשומן מוקשה ובשומן מוקשה חלקית במזון, צעד שאמור לחסל את השימוש בשומני טראנס בארה"ב.

לדברי מחבר המחקר, ד"ר אריק ברנדט, הירידה באשפוזים כתוצאה מהתקפי לב ושבץ שנצפתה במחקר היא משמעותית. ממצאים אלה מחזקים את המהלך העתידי של מנהל המזון והתרופות האמריקאי להסרת השימוש בשומני טראנס בכל המזונות.

בפברואר 2014 נכנסה בפועל לתוקף חובת סימון תכולת חומצות שומן טראנס בישראל במזון ארוז מראש. ההוראות החדשות חלות על כל המזונות הארוזים, שיוצרו אחרי האחד בינואר 2014.

למרות שחלק מחברות המזון בארה"ב צמצמו את כמות שומני הטראנס במזון, הנחיות ה- FDA הנוכחיות לתיוג מאפשרות ליצרנים להגדיר מנה המכילה עד 0.49 גרם של שומן טרנס כמנה המכילה 0 גרם שומן. עובדה זו גורמת לחלק מהצרכנים לסרוק תוויות עבור שומני טראנס נסתרים, המסומנים בדרך כלל כ"שומן מוקשה חלקית".

"התקנון החדש של ארגון המזון והתרופות האמריקאי שאמור להיות מיושם בשנת 2018, ימנע את מהצרכנים את הסריקה לגילוי שומני טראנס חבויים. יתירה מזאת, הוא יהווה ניצחון עבור מיליוני אנשים הנמצאים בסיכון למחלות לב וכלי דם", מסכם ד"ר ברנדט.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp