הפרעות אכילה – ילדים

הפרעות אכילה – ילדים

[ad#הפרעות אכילה]

מהי אנורקסיה?  סימנים שעלולים להעיד על אנורקסיה  מהי בולימיה?  סימנים שעלולים להעיד על בולימיה  מה גורם להפרעות אכילה?  האם אפשר "להידבק" מהפרעות אכילה?  הפרעות אכילה פוגעות בבריאות  סימנים להפרעות אכילה  איך מבריאים?

אכילה היא חלק בלתי נפרד מן החיים. אנו זקוקים לאכול על מנת לחיות. אם אתה ילד אתה זקוק לאכול מזון בריא בכמות מספקת – כך שהגדילה וההתפתחות שלך יהיו תקינים ובריאים.
אצל חלק מהאנשים האוכל הופך להיות אויב. הם אוכלים מעט מאוד מפני שהם חוששים לעלות במשקל, יש כאלה שאפילו מקיאים אחרי הארוחה – כל זאת כדי להימנע מהשמנה.
התנהגות כזאת עלולה להביא למחלות רבות, אנשים אפילו עלולים למות כתוצאה מהנזק הגדול שנגרם לגופם בגלל ההרעבה העצמית וההקאות.  אז מדוע אנשים בכל זאת מתנהגים כך? יש לכך יותר מתשובה אחת.
חלק מהילדים רוצים לחקות כל מיני דמויות של דוגמנים ודוגמניות או שחקנים ושחקניות. כולנו רואים אותם בעיתונים, טלביזיה וכיום גם באינטרנט.  רוב האנשים רואים את הדוגמניות והשחקניות אבל זה לא גורם להם לשנות בצורת קיצונית את הרגלי האכילה שלהם.
הפרעות אכילה יכולות לקרות לכל אחד מהילדים, אבל הם יותר אופייניים לבנות מאשר לבנים.

מהי אנורקסיה?
בוודאי יצא לך לשמוע את המילה אנורקסיה, שנקראת גם אנורקסיה נברוזה. זוהי הפרעת אכילה שבה אדם כל כך מפחד להשמין שהוא, או היא, מפסיקים לאכול כמעט לגמרי. מי שסובל מאנורקסיה עסוק כל היום במחשבות ובהתעסקות במזון, לעיתים קרובות הוא גם שוקל את המזון ומחשב את מספר הקלוריות שהוא אוכל.
החולים באנורקסיה אוכלים כמויות זעירות מאוד של אוכל ועושים ספורט משך שעות כדי לשרוף קלוריות.
מי שסובל מאנורקסיה יורד במשקל, או מקפיד לשמור על משקל גוף נמוך מידי לגובה שלו.  לא משנה אם עקומות הגדילה יראו לו שהמשקל שלו נמוך או חברים יעירו לו שהוא רזה מידי – הוא תמיד יחשוב שהוא שמן מידי.
הסובלים מאנורקסיה מרגישים בדרך כלל עצובים וחסרי אנרגיה. אנורקסיה היא מחלה קשה מכמה סיבות: לא יודעים לגמרי מהו הגורם או הגורמים למחלה, קשה לטפל בה, היא גורמת נזק רב (לפעמים בלתי הפיך) לגוף, והיא מחלה שנמשכת בדרך כלל זמן רב.

סימנים שעלולים להעיד על אנורקסיה:
 איבוד משקל רב
 התכחשות לתחושה של רעב
 פעילות גופנית מוגזמת
 הרגשה לא מוצדקת של השמנה
 הימנעות מפעילויות חברתיות

מהי בולימיה?
אנשים הסובלים מבולימיה לא ירעיבו את עצמם, אלא להפך, "יתנפלו" על האוכל ויזללו כמויות גדולות. אחריה הזלילה הם ימהרו להקיא את האוכל או להשתמש במשלשלים על מנת להפטר כביכול מהאוכל שאכלו.
הבולימיה נפוצה יותר אצל בנות בהשוואה לבנים.  ילדים לפעמים מפתחים בולימיה כשהם צריכים להתמודד עם משהו חדש ומאיים (כמו גירושין של ההורים, מעבר למקום חדש ועוד). קשה יותר להבחין בילד או ילדה הסובלים מבולימיה מאשר בילד הסובל מאנורקסיה. זאת משום שבבולימיה משקל הגוף בדרך כלל נשאר נורמלי ואין ירידה קיצונית במשקל כמו באנורקסיה.

סימנים שעלולים להעיד על בולימיה:
 הליכה לשירותים לאחר כל ארוחה
 אכילה מופרזת בלי שתהיה מלווה בעליה במשקל
 שימוש במשלשלים או משתנים (בצורת כדורים או משקה)
 הימנעות מפעילויות חברתיות

מה גורם להפרעות אכילה?
רוב הילדות שמפתחות אנורקסיה או בולימיה עושות זאת בגילאים שבין 14-11 שנים (למרות שכיום היא יכולה להתחיל כבר בגיל מוקדם, כמו 7 למשל). לאנורקסיה סיבות רבות.  ישנם ילדים שלא מרגישים מספיק טוב עם עצמם ומנסים להשליך את ההרגשה על הגוף שלהם. בדרך כלל ההרגשה הזו באה כתוצאה מאירוע או אירועים שגורמים להם למתח ולהרגשה שאין להם שליטה על הדברים בחייהם.  בעצם העובדה שהם אחראים על אי אכילה (או אכילת יתר) הם מרגישים שיש להם שליטה.
לפעמים בנות העוסקות בריקוד או באתלטיקה קלה מרגישות שעליהן לרזות כדי להראות טוב יותר ולנצח.
הפרעות אכילה יכולות גם להופיע במשפחה, אם מישהו במשפחה סובל מהפרעות אכילה, הסיכון של הילד לסבול מהפרעות דומות גדול יותר. אם האם או האב מודאגים יותר מידי מ"איך שהילד נראה", או ממשקל גופם, הוא עלול לפתח הפרעות אכילה.

האם אפשר "להידבק" מהפרעות אכילה?
אי אפשר להידבק מהפרעות אכילה כפי שאתה נדבק למשל משפעת. יחד עם זאת, ילד נוטה להיות מושפע מהחברים בסביבתו. אם החברים בסביבתך חושבים שלהיות רזה הוא הדבר החשוב ביותר, זה עלול להשפיע גם עליך.  אם החברים מסביב מזיקים לגופם במטרה להיות רזים – יש סיכוי שגם הילד יאמץ לעצמו התנהגות דומה.

הפרעות אכילה פוגעות בבריאות
אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות שמן. אבל הגוף שלך זקוק לשומן כדי לתפקד באופן בריא. אם משקל הגוף שלך הוא נמוך מידי, אתה עלול לסבול מבעיות בריאותיות בטווח הקצר ובטווח הארוך. אם הרזון הקיצוני נמשך זמן רב מידי, הוא אפילו עלול לגרום למוות.
אנורקסיה עלולה לפגוע בכבד, בלב ובכליות. ילדות עם אנורקסיה עלולות לקבל את המחזור החודשי בפעם הראשונה מאוחר מידי, או אם יש להן כבר מחזור, לגרום להפסקתו. קצב הנשימה, לחץ הדם והדופק יורדים גם הם – הגוף בעצם עובר לעבוד ב"הילוך" נמוך יותר כדי להגן על עצמו.  תופעות נוספת האופייניות לאנורקסיה הם נשירת שיער וציפורניים הנוטות להישבר בקלות.
באופן כללי, ילדים עם אנורקסיה לא מרגישים טוב: הם סובלים מבחילות, כאבי ראש, סחרחורות, קושי בריכוז, נטייה להתבודד ולהרגיש עצב.  לעיתים קרובות תהיה להם תחושה של קור וצמרמורת, גם כאשר חם בחוץ, זאת מפני שלחץ הדם שלהם נמוך ו/או שאין להם מספיק שומן בגוף שיספק להם חום.

ילדים הסובלים מבולימיה מזיקים לבריאותם בעיקר כתוצאה מההקאות והשלשולים שהם כופים על עצמם. התנהגותם עלולה לגרום למחסור גדול באשלגן בגוף. אשלגן הוא רכיב תזונתי חשוב ביותר. מעט מידי אשלגן עלול לגרום לבעיות בתפקוד הלב. אשלגן נמצא במזונות הבאים: בננות, עגבניות, שעועית לבנה ומילון.
ילדים הסובלים מבולימיה עלולים לסבול משיניים רקובות, כיוון שהם מקיאים לעיתים קרובות והקיא הוא חומצי ומזיק לשיניים. בנוסף לכך, הם עלולים לגרום נזק לכליות ולמעיים. כמו באנורקסיה, גם לבנות הסובלות מבולימיה עלולות להיות בעיות הקשורות למחזור החודשי.

גם באנורקסיה וגם בבולימיה הגוף לא מקבל כראוי את הויטמינים והמינרלים החיוניים הדרושים לו לתפקוד נורמלי ולגדילה. מחסור בסידן עלול לגרום פגיעה בגדילה, מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה להרגשת חולשה ולהפרעות בריכוז.

סימנים להפרעות אכילה
ירידה במשקל היא תהליך לא נורמלי ולא בריא לילדים. אם אתה, או מישהו מחברי, מאבד במשקל דבר על כך עם הוריך או עם מבוגר שאתה סומך עליו. סימנים נוספים שיכולים להעיד על הפרעות אכילה: היעדרות מארוחות משפחתיות, דאגה ממספר הקלוריות בארוחה או עיסוק בפעילות גופנית בצורה מוגזמת.
הפרעות של ילד הסובל מבולימיה מתבטאות בקניית אוכל בכמות מוגזמת, זלילת כמויות גדולות של אוכל ולאחריה ריצה לשירותים.

איך מבריאים?
אם אתה מזהה את הסימנים אצלך או אצל חברך, חשוב להודות קודם כל שהבעיה קיימת. זהו הצעד הראשון שיש לעשות להחלמה. חשוב לנקוט בצעדים מתאימים מוקדם ככל האפשר כדי למנוע הידרדרות במצב הבריאותי.
יש להיוועץ עם רופא המשפחה או עם תזונאית ועם יועץ או פסיכולוג. כך בעבודת צוות יכולים כולם לעזור לילד להגיע למשקל בריא, לאכול מגוון ומאוזן ולהרגיש טוב עם עצמו ועם גופו.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp