כשהמשקל תקוע

כשהמשקל תקוע

 

 

 

 

עבדת קשה כדי לשפר את הרגלי התזונה והפעילות הגופנית שלך וראית תמורה לעמלך כאשר המספרים על המשקל הלכו וירדו. אולם, לאחר זמן מה, משום סיבה נראית לעין – המספרים על המשקל לא זזים. זאת למרות העובדה שהמשכת לעשות את הדיאטה והפעילות הרגילה – המשקל תקוע.

אולם אל ייאוש – ההבנה של הגורמים לתקיעות במשקל תסייע לך בבחירת הדרכים להתמודדות.

מהו בעצם משקל תקוע?
כל מי שמנסה לרדת במשקל מגיע בשלב כלשהו למצב בו הירידה נפסקת. למרות שתופעה זו היא שכיחה, רבים מביעים פליאה כשהם נתקלים בתופעה. על פי ההיגיון אם המשכתי בדיאטה ועשיתי פעילות גופנית אני אמורה להמשיך ולרדת במשקל. המציאות המתסכלת היא שלעתים קרובות, אפילו מאמצים מתוכננים ומוקפדים לירידה במשקל נתקלים במעצור זה.

מה גורם לתקיעות במשקל?
לתהליך המתקדם בין התחלת הירידה במשקל לבין המשקל התקוע יש מאפיין טיפוסי.
ירידה מהירה וחדה במשקל בשבועות הראשונים של הדיאטה היא נורמלית. אחת הסיבות לתופעה זו היא שכאשר פוחתת כמות הקלוריות שמגיעה מן המזון, הגוף משחרר את מחסני הגליקוגן  לצורך קבלת אנרגיה. גליקוגן הוא סוג של פחמימה שמאוחסנת בכבד ובשרירים. גליקוגן צמוד למים, כך שכאשר הוא מנוצל לאנרגיה הוא גם משחרר כמויות לא מבוטלות של מים. התוצאה היא ירידה משמעותית במשקל שנובעת בעיקר כתוצאה מירידה בכמות המים.

הפסקת הירידה במשקל מתרחשת משום שאת מאבדת מסת שריר וחילוף החומרים שלך – תהליך בו קלוריות נשרפות לצורך קבלת אנרגיה – הוא איטי יותר. את שורפת פחות קלוריות בהשוואה לכמות הקלוריות ששרפת כשהיית במשקל גבוה יותר. הירידה במשקל עומדת כעת בפני אתגר חדש – חילוף חומרים איטי יותר.
על מנת לרדת במשקל בשלב זה עלייך להגביר את רמת הפעילות הגופנית או להפחית בכמות הקלוריות שבמזון. אם תנקטי בגישה שעבדה עבורך בשלבים הראשונים של הדיאטה אמנם תשמרי על המשקל הקיים – אך לא תמשיכי לרדת במשקל.

איך מתגברים?
אם הירידה במשקל שלך נפסקה עלייך לשאול את עצמך האם את מרוצה מהמשקל אליו הגעת, או האם את מעוניינת בירידה נוספת. במקרה האחרון עלייך לעשות שינויים נדרשים בתכנית הדיאטה.

לפנייך מספר טיפים שיסייעו לך להתגבר על התקיעות במשקל:

העריכי מחדש את ההרגלים שלך. וודאי שלא עשית לעצמך "הנחות" באכילת כמות גדולה יותר של מזון ו/או הפחתה בתדירות ובעצימות הפעילות הגופנית.

• קצצי בכמות הקלוריות. הפחיתי כ-200 קלוריות מסך הקלוריות שאת אוכלת ביום – בתנאי שהמספר הכולל של הקלוריות היומיות לא ירד מתחת ל-1,200.  צריכת קלוריות נמוכה מזו תגרום לך להרגיש רעב משך רוב היום, מצב שעלול להגביר את הסיכון שלך לאכילת יתר.

• הגבירי את העצימות ו/או את משך הפעילות הגופנית. האריכי את משך הפעילות בכ-30-15 דקות. תוכלי גם לנסות ולהגביר את עוצמת הפעילות. פעילות גופנית נוספת תגרום לשרפה נוספת של קלוריות. שקלי גם להוסיף תרגילי התנגדות ותרגילים לבניית שרירים. מסת שריר גדולה יותר גורמת אף היא לשרפה נוספת של קלוריות.

• שלבי פעילות גופנית בחיי היום יום. הליכה במקום נסיעה במכונית, ניקיונות, עלייה במדרגות במקום שימוש במעלית, עבודות גינה ועוד.

אל תתני למשקל התקוע לייאש אותך
במידה שהמאמצים שלך להתגבר על המשקל התקוע לא צלחו, התייעצי עם הרופא המטפל או התזונאית. הם יוכלו כפי הנראה להציע לך דרכים חלופיות להתגבר על המכשול.
ייתכן גם שעלייך לבחון מחדש את משקל המטרה שלך – האם המשקל אליו את רוצה להגיע הוא ריאלי מבחינתך?
זכרי, אם שיפרת את התזונה שלך והגברת את רמת הפעילות הגופנית תרמת לבריאות הכללית שלך בלי כל קשר לירידה במשקל!

בהצלחה!

 

 

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp