בקרוב, תכנית הרזיה המותאמת לגנום של כל אדם

בקרוב, תכנית הרזיה המותאמת לגנום של כל אדם

genome-diet

 

מומחי בריאות שונים צופים כי ההתקדמות המשמעותית בסיוע לאנשים בעלי משקל עודף תהיה שימוש בנתונים הגנטיים של כל פרט על מנת להתאים לו את תכנית הדיאטה והפעילות הגופנית. מומחים מובילים בתחום הגנטיקה והירידה במשקל פרסמו דו"ח מסכם במהדורת ינואר 2016 של כתב העת Obesity. בדו"ח טוענים החוקרים כי האתגר הגדול ביותר להגשמת חלום זה הוא שימוש בכלים אנליטיים טובים יותר לגילוי היחס בין גנטיקה, התנהגות ומחלות הקשורות לעודף משקל.

הדו"ח מסכם את מה שמדענים יודעים כיום על הגורמים המשפיעים על עלייה וירידה במשקל. כמו כן, הוא מדגיש כי בעתיד הקרוב מידע גנטי ואיסוף נתונים אישי באמצעים לא פולשניים ישולבו בתכניות לירידה במשקל ובמחקר.

מולי בריי, גנטיקאי ופרופסור למדעי התזונה באוניברסיטת טקסס, שעמד בראש קבוצת החוקרים, צופה כי בתוך 5 שנים התוכניות לירידה במשקל תהיינה מבוססות על שילוב בין מידע גנטי ושיטות מתוחכמות נוספות. בעתיד יתבקשו המטופלים לתת דגימות רוק לצורך זיהוי גנטי ויוצמדו להם חיישנים אוטומטים לאיסוף מידע על הגורמים המשפיעים על המשקל כמו דיאטה, סביבה, פעילות גופנית ומתח נפשי. נתונים אלו יוזנו למחשב שיספק לכל אדם המלצות ספציפיות להשגת משקל היעד שלו ולבריאות מיטבית.

לדברי פרופסור בריי, למדענים כיום יש את הכלים לקבלת מידע גנטי וצגים ניידים על מנת לאסוף מידע בזמן אמת על התנהגות האדם ועל סביבתו. האתגר הגדול ביותר שעומד בפני החוקרים כיום הוא פיתוח כלים שינתחו את הנתונים שהתקבלו. "אנחנו די טובים בלעזור לאנשים לרדת במשקל לטווח הקצר, אולם הנתונים הסטטיסטיים על ירידה במשקל לטווח הארוך הם די עגומים. אנחנו עדיין לא מבינים את התהליך הביולוגי וההתנהגותי שעומד בבסיס העלייה החוזרת במשקל".

"השמנת-יתר היא אחת הבעיות החמורות של זמננו", אומר פרופסור בריי "אין ספק שמניעת השמנה היא הגישה הנכונה, אולם כיום מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מהשמנת-יתר וזקוקים נואשות לאסטרטגיות יעילות יותר לירידה במשקל לטווח הארוך. מחקרים רבים מצאו כי גורמים גנטיים אחראים לפחות למחצית מהשונות הקיימת במדד מסת הגוף (BMI) בין אנשים שונים. גורמים סביבתיים, כמו דיאטה ופעילות גופנית מרכיבים את המחצית השנייה.

לסיכום אומר פרופסור בריי "עשינו צעדים גדולים בהבנות של התנהגות אכילה, כיצד נוצרים תאי שומן וכיצד משתנה קצב חילוף החומרים לפני ואחרי השמנת-יתר. הזמן בשל לעשות שימוש במידע עצום וחיוני זה ולמצוא דרכים להשתמש בו בצורה יעילה יותר לאנשים הזקוקים לו".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp