עודף משקל – סיכון מוגבר למחלות סרטניות רבות

עודף משקל – סיכון מוגבר למחלות סרטניות רבות

excess-weight-cancer

 

שמירה על משקל גוף תקין במהלך החיים מפחיתה את הסיכון להתפתחות שמונה סוגים של מחלות סרטניות סריקת המחקרים נערכה ע"י הסוכנות הבינ"ל לחקר הסרטן (IARC), המהווה חלק מארגון הבריאות הבינ"ל. המחקר התפרסם ב-25 באוגוסט 2016 בכתב העת New England Journal of Medicine.

החוקרים סרקו כ-1,000 מחקרים שבוצעו ברחבי העולם בהם היו מעורבים גברים ונשים. בחלק מהמחקרים נקבע משקל עודף באמצעות מדד מסת הגוף (BMI)  שהוא מדד מקובל להערכת משקל בו ערך של 30 ומעלה מוגדר כהשמנת-יתר, וערך של 25-29.9 מוגדר כעודף משקל. מחקרים אחרים הגדירו עודף משקל באמצעות מדידת היקף המותניים.

מתוצאות הסריקה התברר כי סוגי המחלות הסרטניות הקשורות לעודף משקל הם סרטן הקיבה, הכבד, כיס המרה, הלבלב, השחלות, בלוטת התריס, המוח (meningioma) והדם (multiple myeloma). עוד הוסיפו החוקרים, כי היעדר עודף שומן בגוף מפחית את הסיכון למחלות סרטניות הקשורות בהשמנה, ייתכן שבאמצעות בקרה על ייצור הורמונים ותהליכים דלקתיים.

לדברי ד"ר גרהם קולדיץ שעמד בראש צוות המחקר, תוצאות הסריקה מראות באופן ברור שהשמנה גורמת למחלה סרטנית וכי הדרך להפחתת הסיכון למחלה היא במניעת השמנה.

ד"ר קליפורד הודיס, מנכ"ל האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית, הגיב לממצאי המחקר בזהירות והדגיש כי המחקר לא הוכיח סיבה ותוצאה "… עדיין מוקדם לקבוע כי עודף משקל הוא הגורם לסוגים שונים של מחלות סרטניות. כל מה שאנחנו יכולים לומר כרגע הוא כי קיים קשר בין עודף משקל לסיכון מוגבר למחלות סרטניות נפוצות".

כמו כן הסיקו עורכי המחקר כי עודף משקל והשמנת-יתר הם הגורמים למותם (מכל סיבה שהיא) של כ-4.5 מיליון נשים וגברים ברחבי העולם מידי שנה.

לסיכום מציין ד"ר קולדיץ "העצה הטובה ביותר שניתן בשלב זה לתת לאנשים היא להימנע ממשקל עודף. עבור אלו שכבר סובלים מעודף משקל, ירידה במשקל תפחית את הסיכון לא רק למחלה סרטנית אלא גם לסוכרת, מחלות לב ושבץ. אם כן, ישנן סיבות טובות לחזור לכושר, לעבור לתזונה מאוזנת בשילוב פעילות גופנית מתאימה במטרה לרדת במשקל".

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp