עוד אנרגיה – חטיפים ומשקאות

עוד אנרגיה – חטיפים ומשקאות

[ad#חטיפי אנרגיה]
המהומה התקשורתית סביב חטיפי האנרגיה     האם לאכול או לשתות את החטיף או המשקה האנרגטי?
חסרונות בחטיפי אנרגיה ובמשקאות אנרגטיים   כיצד לבחור חטיף או משקה אנרגיה יעיל?

חטיפי אנרגיההמהומה התקשורתית סביב חטיפי האנרגיה
חטיפי אנרגיה ומשקאות אנרגטיים נושאים עימם הבטחות רבות. כמה מהם מבטיחים להעצים את האנרגיה, אחרים להעלות את רמת הערנות ואחדים אף מבטיחים לשפר את הביצועים הספורטיביים. לעיתים, כאשר מעיפים מבט נוסף על תכולת המשקה או החטיף, מסתבר שהוא עשיר בעיקר… בקופאין ובסוכר. הקפאין הוא חומר מעורר המשפיע על מערכת העצבים המרכזית, וצריכתו מעלה זמנית את תחושת הערנות. פחית משקה אנרגיה מכילה ‭80-75‬ מ"ג קפאין. מחקרים קבעו שצריכה של למעלה משישה מ"ג קפאין ליום לק"ג משקל גוף, היא מסוכנת. אלא שקפאין נצרך גם ממקורות אחרים: קפה, משקאות קלים, אפילו תה ירוק. צריכת קפאין בכמות גבוהה גורמת לאיבוד נוזלים (בהיותו חומר משתן‭,(‬ דיכאון, כאבי ראש, וכן נזק מצטבר.

האם לאכול או לשתות את החטיף/משקה המוגדר כאנרגטי?

התשובה לשאלה היא חיובית אבל במידה. עדיף לשתות משקה אנרגטי מידי פעם או לאכול חטיף עשיר בחלבונים על הבוקר, במקום לא לשתות כלל או לא לאכול כלל ארוחת בוקר. אולם לא להפוך את זה להרגל ולצריכה יום יומית. עשו בחירות נבונות קצב החיים של בני הנוער כיום הוא מהיר ועצבני ורבים חשים עייפות ומותשים. לעיתים אנו נוטים לדלג על ארוחות כי "אין זמן" ו"צריך למהר". אין להתפלא אם כן שהשוק מוצף בחטיפי אנרגיה ובמשקאות המציעים לנו אנרגיה וחלבונים זמינים, "על הדרך". אפשר לאכול חטיף או ללגום משקה אנרגטי אם דילגת על ארוחת הבוקר או אם אתה אתלט הרוצה לקבל "זריקת אנרגיה" לפני או במהלך האימון. אולם חשוב להבין ולהפנים שחטיף אנרגיה אינו תחליף לארוחה מאוזנת או לחטיף בריאות. רבים מהחטיפים הללו מכילים ערכים תזונתיים טובים יותר, אולם רק בהשוואה לממתק או לשקית צ'יפס…

חסרונות בחטיפי אנרגיה ובמשקאות אנרגטיים

מכילים כמות רבה מידי של סוכרים וקלוריות. זהו יתרון לאתלט מקצועי ששורף הרבה קלוריות בפעילות גופנית אינטנסיבית. בדרך כלל איננו זקוקים לתוספת סוכר וקלוריות שתגרום לנו לעששת ו/או לעלייה במשקל.
רבים ממשקאות האנרגיה מכילים כמות גדולה של קפאין. קפאין הוא חומר מעורר שעלול לגרום לעצבנות, כאבי ראש, כאבי בטן – במקום לתת לך אנרגיה נוספת עלול קפאין לגרום לך את ההיפך הגמור – תשישות! חטיפי מזון אינם תחליף לארוחה חטיפים אינם משביעים ואינם מכילים את הערכים התזונתיים הדרושים בארוחה ומסיבות אלו אינם יכולים לבוא במקום ארוחה. למרות שחטיפים רבים מכילים תוספות של ויטמינים ומינרלים עדיין הם חסרים את הרכיבים התזונתיים הדרושים לגדילה, התפתחות, פעילות ספורטיבית ועוד. הדרך הטובה ביותר לקבל את הרכיבים התזונתיים הדרושים היא לנקוט בדיאטה מאוזנת ולא לדלג על ארוחות.
עלולים להכיל חומרים שאינם מוכרים ו/או מאושרים. כמה מחטיפי האנרגיה ומן המשקאות מכילים חומרים נוספים מעבר לקפאין וסוכר. לעיתים קרובות יעילותם ובטיחותם של חומרים אלו לא נבחנה כראוי. חומרים כמו גוארנה – סוג מסוים של קפאין – וטאורין – שהיא חומצת אמינית שיש הטוענים שהיא מגבירה את הספיגה של קפאין. כמה מן החטיפים מכילים עשבי מרפא שאינם מאושרים על ידי ה-FDA האמריקאי, כמו ג'ינסנג למשל. חומרים אלו עלולים לגרום לתגובות בלתי רצויות אצל מספר אנשים המצויים בטיפול תרופתי או סובלים ממחלה כלשהי. מומלץ מאוד לנהוג בזהירות ולבדוק היטב את החומרים הנוספים שמכילים משקאות וחטיפי האנרגיה.
– הם יקרים. למרות שאפשר למצוא כיום בשוק מבחר של חטיפי אנרגיה מחירם אינו זול.

כיצד לבחור חטיף או משקה אנרגיה יעיל?
לבחור חטיפי אנרגיה המכילים בעיקר פחמימות מורכבות, שמאפשרות לגוף תמיכה של גלוקוז לאורך זמן ממושך יחסית. החטיפים המומלצים לשימוש הם אלה שמכילים עד 120 קלוריות לחטיף (שווה למספר הקלוריות שבפרוסת לחם אחת עם ממרח). החטיף צריך להיות בעל אחוז נמוך של שומן (2% ומטה), עם מעט סוכרים פשוטים (לא שוקולד ולא ממרחים מתוקים למיניהם) ועשיר בסיבים תזונתיים. מומלצים במיוחד: חטיפי אנרגיה המתבססים על שילוב של גרנולה ו/או שיבולת שועל, קורנפלקס ומעט פירות יבשים. אחריות הבדיקה לפני הקנייה היא עלינו הצרכנים. אל תתפתו לקנות מוצר רק משום שאהבתם את הפרסומת בטלוויזיה או את האריזה הצבעונית. הפעילו שיקול דעת והחליטו לפני שאתם קונים את המוצר: האם כדאי לנסות או שמדובר בסך-הכול בעוד תרגיל שיווקי…

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp