פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסוגים שונים של מחלות סרטניות

פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסוגים שונים של מחלות סרטניות

physical-activity-cancer

 

מחקר רחב הקף מצא קשר בין פעילות גופנית מוגברת בשעות הפנאי לסיכון מופחת ל-13 סוגים שונים של מחלות סרטניות.  המחקר התפרסם ב-16 במאי 2016 בכתב העת JAMA Internal medicine.

מאות מחקרים שבחנו את הקשר בין פעילות גופנית למחלות סרטניות בעבר מצאו קשר בין פעילות גופנית לסיכון מופחת להתפתחות סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן רירית הרחם. בכל הקשור לסוגים אחרים של סרטן, נבחנו קבוצות קטנות של אנשים ולכן לא נתקבלו תוצאות חד-משמעיות.

במחקר הנוכחי נלקחו נתונים ממחקרים שנעשו על 1.44 מיליון איש מארה"ב ומאירופה בגילאים 19-98. במחקר נבדק הקשר בין פעילות גופנית למגוון רחב של מחלות סרטניות, כולל מחלות סרטניות נדירות. המעקב נערך במשך 11 שנים שבמהלכן אובחנו 187,000 מקרים חדשים של מחלות סרטניות.

הנחקרים דיווחו על פעילותם הגופנית בשעות הפנאי. למשתתפים הפעילים ביותר היה הסיכון  נמוך ב-20% ומעלה לפתח 7 מחלות סרטניות, בהשוואה למשתתפים שרמת פעילותם הייתה הנמוכה ביותר. החוקרים אשרו ממצאים קודמים על הקשר בין פעילות גופנית מוגברת לבין סיכון מופחת להתפתחות סרטן המעי הגס, השד ורירית הרחם. בנוסף, מצא החוקרים קשר ל-10 סוגי סרטן אחרים. הסיכון המופחת המשמעותי ביותר בין פעילות גופנית מוגברת לבין מחלות סרטניות נמצא בסרטן הוושט, הכבד, בפתח הלבבי של הקיבה (הוושט חודרת לקיבה בחלקה העליון הנקרא הפתח הלבבי), כליות ולוקמיה. גם בסוגי סרטן אחרים (סרטן הראש והצוואר, פי הטבעת ושלפוחית השתן) נמצא קשר אולם הוא לא היה משמעותי כמו בסוגי הסרטן שצוינו לעיל. כמו כן, נמצא קשר בין פעילות גופנית מוגברת לסיכון מופחת להתפתחות סרטן בריאות, אולם רק למעשנים פעילים או אלו שעשנו בעבר – הסיבה לכך אינה ידוע ועדיין נחקרת.

הקשר בין פעילות גופנית והסיכון להתפתחות מחלה סרטנית לא היה שונה באנשים שסבלו מעודף משקל. החוקרים מסיקים כי ההשפעה של פעילות גופנית על הפחתת הסיכון פועלת באמצעות מנגנונים שאינם קשורים להפחתת משקל הגוף.

קיימים מספר מנגנונים שבאמצעותם יכולה פעילות גופנית להשפיע על הסיכון להתפתחות מחלה סרטנית. התפתחות או התפשטות של תאים סרטניים מושפעת מגורמים שונים הקשורים גם הם לפעילות גופנית: הורמוני מין (פעילות גופנית מפחיתה את רמתם), עקה חמצונית (פעילות גופנית מעודדת יצירת נוגדי-חמצון), דלקות (פעילות גופנית מפחיתה תהליכים דלקתיים)

לדברי ד"ר סטיבן מור שעמד בראש המחקר, ידוע כמעט לכל כי פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון למחלות לב ולמוות מסיבות שונות. המחקר הנוכחי מראה גם את הקשר לסיכון מופחת להתפתחות מגוון רחב של מחלות סרטניות. "יתירה מזאת, המחקר מצא כי הסיכון המופחת תקף למגזרים שונים באוכלוסייה, כולל אנשים הסובלים מעודף משקל ומעשנים בהווה ובעבר. על העוסקים בבריאות הציבור לעודד אנשים לפעילות גופנית בשעות הפנאי במטרה לקיים אורח חיים בריא ולהפחית את הסיכון להתפתחות מחלות סרטניות".

פעילות גופנית בשעות הפנאי מוגדרת כפעילות שאדם עושה לפי שיקוליו האישיים בדרך כלל במטרה לשפר או לשמר את הבריאות והכושר הגופני. פעילות גופנית בשעות הפנאי כוללת לדוגמה הליכה, ריצה, שחייה ופעילויות דומות בעצימות בינונית עד גבוהה. משך הפעילות הממוצעת במחקר הייתה 150 דקות של פעילות מתונה בשבוע, שהיא הרמה המינימלית המומלצת לאוכלוסייה הבוגרת.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp